Puberteten

Hej,

Jeg er 15 år og jeg har kun dun under armene men hvid hår på benene og min penis er ikke ret stor…

Er der noget jeg kan gøre

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år

Tak for dit brev. Hvor er det fint, at du skriver herind med dine spørgsmål!

Der er stor forskel på, hvor hurtigt man udvikler sig, når man kommer i puberteten. Nogen får tidligt hår på kønsdelene og under armene, for andre går det langsommere. Det samme gælder udviklingen af penis, som også vokser i puberteten. Det afhænger alt sammen af de hormoner, kroppen danner. Din krop kan altså stadig nå at udvikle sig meget.

Man kan ikke selv gøre noget for at påvirke kroppens udvikling, Man er ganske enkelt nødt til at vente på, at kroppen udvikler sig i sit eget tempo. Det kan være lidt af en prøvelse, når ens jævnaldrende begynder at have mere kropsbehåring og deres penisstørrelse ændrer sig, mens man muligvis selv føler, at man er gået lidt i stå. Måske kan det berolige dig, at penis kan vokse i forskellige perioder helt frem til, man er ca. 21 år gammel?

Hvis du bliver ved med at gå og spekulere over din krops udvikling, kan du tage en snak med sundhedsplejersken på skolen. Sundhedsplejersken er vant til at tale med børn og unge om kroppen og udvikling, så selvom det måske kan føles lidt svært at tale om kropsbehåring og kønsdele, så er det helt almindeligt for en sundhedsplejerske at tale om disse ting. Man kan få fat i sundhedsplejersken ved at spørge på skolens kontor. Måske står der også noget på skoleintra om, hvordan du får fat på hende.

Du er også altid velkommen til at logge på BørneTelefonens chat, ringe ind til BørneTelefonen eller SMS'e på 116111, hvis du gerne vil vide mere. Og på Sexliniens hjemmeside kan du læse om pubertet, krop og udvikling: http://www.sexlinien.dk/

Mange hilsner,
BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.