Brev
penis
hej BB!
jeg er en 12(snart 13) årig dreng.
og som de fleste drenge ,snakker vi om alt muligt og nogle gange snakker vi om lidt perverse ting.
Og mange af drengene har allerede fået udløsning og jeg er en af de eneste som ikke har, er det bare fordi jeg kommer sent i puperteten eller?
et andet problem er at jeg ikke kan få forhuden tilbage i stiv tilstand, men jeg kan godt i slap tilstand, hvorfor?
Har jeg en forhudssnævring eller ikke?
håber i kan hjælpe mig!
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på snart 13
Tak for dit brev. Jeg kan berolige dig med, at det, du fortæller, lyder helt almindeligt, og jeg tror ikke nødvendigvis, du er for sent udviklet eller har forhudsforsnævring.
Man begynder at få udløsning omkring din alder - nogle lidt før, andre lidt senere. Udløsning kan man få på forskellige måder, men hvis du tænker på, at der skal komme sæd ud, så er det altså helt normalt, at der ikke gør det i starten. Man kan godt få en udløsning alligevel.
Rigtig mange drenge har en stram forhud, indtil de kommer i puberteten, hvor hormonerne får forhuden til at løsne sig. Det er forskelligt, hvornår det sker, så jeg har mest lyst til at sige til dig, at du må prøve at have tålmodighed... Hvis det begynder at gøre ondt, vil det være en god ide at snakke med lægen om det, men det kan sagtens være, at det hele kommer af sig selv i løbet af de næste år.
Prøv evt. at kigge på www.sexlinien.dk, hvor du kan finde spørgsmål og svar omkring udløsning og forhud (og mange andre ting, der har med sex og udvikling at gøre).
De bedste hilsener fra BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.