Brev
Sæd som 12 årige
Hej jeg er en dreng på 12 og har fundet ud af at jeg havde fået sperm ville bare gerne vide om det er normalt (:
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej Dreng
Hvor er det godt du skriver her på BørneTelefonen hører vi tit fra børn og unge der har spørgsmål om kroppen så du er bestemt ikke alene.
Svaret på dit spørgsmål er ja det er helt normalt at man som 12-årig begynder at producer sperm. Som du nok allerede er klar over så er det i puberteten som du jo er startede på at ens krop begynder at ændrer sig. Det sker i forskellige tempo fra person til person, så selv om det ikke er alle drenge på din alder der er begynd at producer sperm er der ikke noget mærkeligt i at det er sket for dig nu.
Du har måske hørt eller selv set/oplevet nogle af de andre ændringer, der kommer med puberteten, fx hår under armene det sker jo også på forskellige tidspunkter fra dreng til dreng lige på samme måde som det her.
Du kan læse mere her hvis du er interesseret. Privatsnak, som der linkes til, er en hjemmeside med svar på mange spørgsmål om fx kroppen og puberteten
Håber mit svar har kunne hjælp dig. Husk på at der er forskel på ens udvikling og det er helt normalt af have spørgsmål til alt det der sker under puberteten.
Du er altid velkommen til at skrive igen eller ringe herind, hvis du vil tale med en. Vores nummer er 116 111.
Hilsen Børne Telefonen.
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.