Brev
p-stav og usikkerheder
Jeg er rigtig glad for denne side og har læst mange forskellige ting her inde, men nu vil jeg gerne stille et spørgsmål eller to.
Jeg har haft p-stav i 6 måneder og pletbløder stadig. Min læge sagde til mig at det kan være muligt at jeg vil pletbløde i lang tid, så det bekymre mig ikke.
Dog er jeg i tvivl om jeg stadig kan blive gravid hvis min kæreste f.eks. kom inde i mig? Jeg ved at p-staven beskytter, men også selv om jeg pletbløder? Det en tanke der køre meget i mit hoved og jeg ville bare gerne være sikker. Håber i kan hjælpe mig 🙂
Hilsen den nysgerrige pige!
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Det er rigtigt nok, at man godt kan pletbløde og i det hele taget have uregelmæssig menstruation, når man har p-stav. Men den beskytter, uanset om du bløder eller ej. Du er beskyttet pga de hormoner, den frigiver i kroppen, som gør at du ikke blive gravid.
Hvis du alligevel er i tvivl, kunne du måske ringe til din læge og spørge. Nogle gange får man mere ro i sindet ved at høre det fra en læge...
Du kan også læse lidt mere om det på www.sexlinien.dk, for det kan også være en måde at blive beroliget på.
Mange hilsener, BørneTelefonen