Brev
P-piller? Menstruations smerter
Hej BB
Jeg skriver til jer fordi jeg har volsomme menstruations smerter!
Det er så slemt jeg ikke kan bevæge meget af tiden og bare har det som jeg er blevet kørt over!!
Jeg er lige blevet 14 år – og har hørt at P-piller mindsker smerterne og man kun får sin menstruation en gang hver 3 måned.
Selvfølgelig er jeg ikke seksuelt aktiv – men hvad er mine muligheder for P-piller?
Og har jeg andre muligheder som kan hjælpe smerten?
Jeg er så træt af det her!
Mine veninder virker ligeglade og forstår det slet ikke – de sætter sig ikke ind i hvordan jeg har det ovre i skolen fordi de ikke selv har smerter.
Hvad gør jeg?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Det er meget forskelligt, hvor mange smerter, man har, når man har menstruation. Det er nok grunden til, at dine veninder slet ikke ved, hvad du taler om. Du lyder som en af dem, der er meget generet af det. Man oplever tit, at det er noget, der går i arv. Måske har din mor også kendt til mange smerter, da hun var teenager?
Du har ret i, at p-piller kan dæmpe generne, og at man får meget mindre menstruation, hvis man bruger dem. Men normalt kommer den en gang om måneden.
Jeg synes, du skal tale med din læge om det, evt. sammen med din mor.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen