Brev
Omkring min pik
Hej BB. Jeg en dreng der er 12 år. Jeg har noget hvidt på min tissemand. Jeg ved ikke rigtigt hvad det er. Jeg kan heller ikke få det af. Jeg ved virklelig ikke hvad det er. Jeg har det meget dårligt når jeg går i bad med andre.
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12.
Tak for dit brev.
Du spørger, hvad det er for noget hvidt noget, du har på din tissemand - der ikke kan komme af. Du fortæller, at det er ubehageligt for dig og gør at du ikke har lyst til at gå i bad med andre, da du er bange for at de skal se det - det kan jeg godt forstå.
Hvor er det godt, at du reagerer på, at der er noget som ikke helt er, som det plejer at være.
Jeg kan ikke ud fra det du beskriver vurdere, hvad det kan være, men jeg tænker, at du måske har fået noget svamp..? Det er ikke ualmindeligt, hvis man har gået med stramme varme bukser, og tissemanden ikke har fået så meget luft.
Du fortæller ikke, om du har talt med dine forældre om det, men hvis du kan det, kunne det være godt at få mor eller far til at se på det - så de kan vurdere om du evt. skal en tur til lægen.
Hvis der er tale om svamp, skal det behandles med et svampemiddel, og så bliver din tissemand snart fin igen.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen.
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.