Brev
Har for meget hår nosserne
Hej BT
Jeg er en 11 årige dreng som har begyndt at få hår på nosserne. Men jeg har for nyligt opdaget at der kommer rigtigt meget hår for tiden.
Er det normalt?
Dreng, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej Dreng
Hvor er det godt du er opmærksom på de ændringer der sker og tør spørge når der er noget der undrer dig.
Jeg kan berolige dig med at det er helt normalt at du begynder at få mere hår på dine nosser. I starten af puberteten for man en lille smugle hår, så bliver det mere og mere kraftigt og dermed længer og mere synligt. Lige som at din tissemand og nosser bliver større så vil håret også blive det.
Der er ikke nogen regel for hvor hurtigt det skal gå det er forskellige fra dreng til dreng. Så du kan sagtens opleve at nogle af dine klassekammerater ikke har fået hår endnu eller kun har lidt hår på deres nosser. Til gengæld kan det være de har nogle andre ting du ikke har fx hår under armene. Det er helt normalt og ikke noget man selv kan ændre på.
Hvis du bliver ved med at være bekymrede for det her eller noget andet så plejer det at hjælp at snakke med nogen du stoler på om det Fx dine forældre eller ældre søskende.
Hvis du gerne vil snakke med en udefra måske fordi det er lidt for privat så kan du altid snakke med din læge eller skolesygeplejerske. De ved meget om kroppens udvikling og behøver ikke fortælle dine forældre om jeres samtale hvis du ikke vil have det.
Jeg synes også du skal have et link til privatsnak  her kan du læse mere om kroppen og puberteten.
Håber mit svar kan hjælp dig husk på at du din krop udvikler sig i sit eget tempo og det er godt du er opmærksomst på de ændringer, du er i starten af puberteten så det er helt normalt at have spørgsmål.
Du er altid velkommen til at skrive ind til BørneTelefonen igen, eller ringe til os på 116111, hvis der er noget, du gerne vil snakke om.
Hilsen BørneTelefonen.