Brev
Problemer med grin
Kære bb
jeg skriver ind til jer fordi at jeg har fået at vide at mit grin er falsk
jeg er bange for at jeg ikke kan finde ud af at grine
er dette normalt?
Kh verdens særeste dreng
Dreng, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 11 år.
Mange tak for dit brev. Når jeg læser det, spekulerer jeg på, hvem mon der har sagt at dit grin er falsk? Jeg synes at det lyder som om, at nogen går og siger det til dig? Og det lyder ikke så rart - og det lyder heller ikke som om, at det er okay. Hvad tænker du om det?
Vi griner alle på forskellige måder, intet grin er bedre end et andet. At grine er en mekanisme, som man ikke kan styre. Vi ser alle forskellige ud når vi griner, og det er ikke til at kontrollere. På den måde, er det også svært, at lave om på det grin man har - det synes jeg heller ikke, at man skal. Men man kan lære, at holde af det. Og hvis nogen bliver ved, at sige noget andet, så skal man have hjælp til, at de stopper.
Hvordan har du det når du griner? Føler du, at du griner falsk? Altså som om, at du egentlig ikke synes at det er sjovt, men griner fordi du føler, at du skal? Det kan jo være okay en gang imellem. Men du skal ikke føle, at du skal grine, bare fordi at andre gør det. Kun når du selv synes det er sjovt, og ikke kan lade være. Så tror jeg, at det kommer helt af sig selv.
Mange børn og unge fortæller, at når de får noget af vide mange gange, så begynder de pludselig at tro, at det er rigtigt. Måske er det derfor, at du er blevet bange for, at du ikke kan finde ud af at grine? Hvis andre bliver ved at sige, at du griner falsk? Jeg er helt sikker på, at du godt kan finde ud af at grine. Og at du har et dejligt grin. Når jeg siger sådan er det fordi jeg tænker, at et grin jo altid er dejligt, fordi det er helt dit eget og fordi er et signal om, at du har det sjovt. Giver det mon mening for dig?
Jeg kunne forestille mig, at du tænker meget over det, når du griner, som det er nu? Derfor tænker jeg, at det er vigtigt, at dem der siger til dig, at dit grin er falsk, får at vide, at det ikke er rart eller okay. Måske nogen kan hjælpe med, at fortælle dem det. Hvis det stopper, kan det være, at du kan slappe lidt mere af og føle, at du kan grine lige som du har lyst til.
Hvis noget er rigtigt sjovt, skal du nok komme til at grine og du skal grine lige som du plejer - det er nemlig det helt rigtige grin, for lige netop dig.
Håber at mit svar, har kunne hjælpe dig lidt på vej.
De bedste hilsner,
BørneTelefonen