Brev
Min vægt
Hej
Jeg er en 14 årige pige, jeg er ca 1,67 cm høj og vejer 48 kg
Jeg har det ikke så godt i min krop, jeg ville gerne tabe mig, men har svært ved det.
Jeg stoppede engang med at spise men min søster opdage det.
Så nu spiser jeg ikke så meget så de ikke bliver misteklige
Jeg har det svært over i skolen med min vægt. Der er mange piger fra min klasse der er tynder end mig og som der gå rundt og siger de er fede.
Det gøre bare at jeg føler jeg virkelig skal til at tabe mig.
Jeg har cuttet i mig selv men stoppede med det, da jeg gå på idrætslinjen på skolen så alle kan se hvor jeg gjorder det
Jeg er blevet mobbet med min vægt og dengang begyndte jeg at tænke at jeg slet ikke skulle være her på jorden
Så jeg overvejede hele tiden og begå selvmord, men gjorder det aldrig
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal høre jeg har et meget lille selvtillid
Så hjælp mig!!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Når man har det så svært med sin vægt, som du har, er det meget vigtigt at få hjælp. Der er ingen, der skal gå og være så kede af det, at de overvejer selvmord. Heller ikke dig!
Selvom du gerne vil tabe dig, så tror jeg ikke, det er den ”hjælp”, du har allermest brug for. Jeg tror derimod også, at du skal have noget hjælp, så du lærer, at du er lige så meget værd som alle de andre fra din klasse.
Jeg kan forstå, at der bliver talt meget om vægt blandt dine klassekammerater. Er det mon noget, som jeres forældre og lærere kender til? Hvis ikke, så synes jeg, du skal overveje, om det ikke er en god ide at fortælle dem det. Det er nemlig de voksne, der skal sørge for, at I har det godt i klassen – og hvis man hører andre tale grimt om deres kroppe, kan det være rigtig svært ikke selv at blive påvirket.
Derfor tænker jeg, at det måske er en god ide at arbejde lidt med den måde, man ser på sig selv på. Ikke kun for din skyld. Men for hele klassens skyld. Mon ikke der er nogle af de andre, der også synes, at det er rigtig hårdt at høre på?! Du kan jo overveje, om du skal starte med at snakke lidt med din lærer eller måske dine forældre? Hvis det er lidt svært, kan du måske overveje at vise det brev, som du har skrevet herind? Det kan måske være starten på en god og ærlig snak..
Måske ved du det allerede. Men når man er på din alder, så sker der rigtig meget med kroppen. Nogle er mere spinkle, andre er måske lidt mere robuste – og andre er måske begyndt at få flere former i takt med, at kroppen ændrer sig fra barn til voksen. Det er helt normalt. Det betyder også, at man ikke skal sammenligne sig med andre. Det vigtigste er, at man selv er sund og rask! Og sundhed handler ikke kun om højde og vægt, men også rigtig meget om, hvordan man har det. I sidste ende er det allervigtigst.
Jeg ved ikke, om det måske er en mulighed for dig, men når udseende og vægt fylder meget, kan det være dejligt at tale med en professionel, fx sundhedsplejersken på din skole. Mon det kunne være noget for dig? Det kan du jo overveje, hvis du har lyst til.
Jeg håber rigtig meget, at mit svar har givet dig nogle ideer til, hvad du kan gøre. Det er i hvert fald vigtigt, at du får hjælp, så du stille og roligt kan få et godt forhold til din fantastiske krop.
Husk også, at du altid er velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111.
De varmeste hilsner
BørneTelefonen