Brev
min far så mig nøgen !!-PINLIGT
Hejsa. Jeg har et spørgsmål omkring min far. Min far så mig nøgen i går jeg er 11 år og jeg har hår der nede og sådan jeg kan også passe en bh den har jeg også købt alene!
Det var da jeg skulle i bad efter jeg var kommet hjem fra skole og jeg havde taget mit tøj af men så mødte jeg min far i stuen han kiggede på mig og så sagde han ”Hvornår har du fået hår på tissekonen”? seriøst det var pinligt!!
Han har også sagt til min mor at det var en god ide at tage på en tøssetur og købe nogen bh’er han har fortalt alt om at jeg er kommet i pubertet han har endda sagt det min lillebror!
hvordan kan jeg få mine forældre til at tro jeg ikke er i pubterten??
kh pigen der er pinlig
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Mange tak for dit brev. Det er bare ikke rart, når man bliver så pinlig berørt. Jeg kan godt forstå, at det ikke var en sjov oplevelse.
Jeg ved, at der er rigtig mange som dig, der har lyst til at skjule, at de kan passe bh’er og har fået hår på tissekonen... Og jeg kan sagtens forstå, at du blev flov, da din far spurgte dig, hvornår du havde fået hår på tissekonen…
Du skriver, at du selv har købt en bh. Så jeg gætter på, at du gerne vil gå med bh, men ikke har lyst til at tage ud og købe dem med din mor? Er det rigtigt? Hvis det er rigtigt, kunne du måske sige til hende, at du gerne vil have bh’er, men at du gerne vil have, at hun køber dem uden dig?
Jeg må desværre nok sige, at det nok ikke er muligt at få dine forældre til at tro, at du ikke er i puberteten. Men måske man kunne finde på noget, så det ikke var ligeså pinligt for dig? Tror du, det var muligt for dig at fortælle dine forældre, at du faktisk ikke har lyst til at tale med dem om sådan nogle ting? At det gør dig rigtigt pinligt berørt?
Man kan desværre ikke lave om på, hvem der har fået at vide, at du er i puberteten, men måske man kunne lave om på den måde, der bliver talt om det? Jeg ved, at nogen har nemmere ved at skrive et brev, hvor der står, hvad det er, man ikke bryder sig om, i stedet for at fortælle det… Kunne det måske være muligt for dig? Hvis det er kan du prøve at vise din mor dit spørgsmål og mit svar? Ville det kunne være en hjælp?
Jeg håber virkelig, at du kan bruge mit svar. Det er rigtig svært sådan at gå og føle sig flov. Så hvis du har flere spørgsmål, eller der er noget, jeg ikke rigtigt har fået svaret ordentligt på, er du altid velkommen til at kontakte os igen. Du kan skrive til os via BørneChatten eller du kan evt. ringe eller SMS' til BørneTelefonen på 116 111.
Mange venlige hilsner
BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.