Brev
Menstruation som 11 årig?!
Kære Børnetelefon
Jeg er en pige på 11 år, går i 5 klasse og dagen inden jul 2013 fik jeg min første Menstruation.. er det normalt?!
Det skal bare lige siges at pigerne fra min klasse og jeg er i puberteten, men jeg er den eneste der har fået Menstruation. Det ved jeg, fordi det er noget vi piger plejer at snakke om. Og hvis der var nogen af dem der havde fået det, ville de straks sige det! Men det er der ikke.
Og jeg tænker det er ret unormalt at jeg som 11 årig er den eneste fra min klasse der har fået det, mens de andre ikke har det (Jeg tører heller ikke at sige det til dem..)
Min mor ved godt jeg har det, for da jeg fik det gik jeg ned til hende i køkkenet og sagde at jeg tørede mig på toilettet, og der blødte jeg. Hun viste mig bare hvordan jeg tog et bind på, og kun selvfølgelig forstå det!
Men jeg tænker bare.. altså jeg har læst at der er massere på 13 årige piger der ikke engang har fået det, mens jeg har det.
Det er altså lidt mærkeligt! jeg føler mig næsten større end dem.. så er det normalt vil jeg bare lige spørge om?
Og jeg har også noget dernede ved skeden, hvor det heletiden klør og svier er det skedesvamp?
og hvad kan jeg gøre ved det? er ved at blive bange for det..
Men please håber at i vil svare det her, og om det er normalt at have mens soom 11 årig.. 🙁
– Pigen
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Svaret er ja, det er almindeligt. Der er forholdsvis mange piger, som får menstruation som 11-årige.
Piger får deres første menstruation fra de er 10 år til de er 16 år. Der er altså stor forskel på, hvornår kroppen begynder at udvikle sig.
Jeg tænker, at du blev lidt forskrækket og overrasket over, at det var nu! Det var godt, at din mor kunne hjælpe dig, og det lyder som om hun tog det helt roligt.
Har du mon spurgt hende, om hun også fik menstruation tidligt sammenlignet med sine veninder? Det kan nemlig godt være noget man arver fra sin mor.
Det lyder fint, at I veninder snakker om menstruation. Det er jo også en spændende proces, der sker for jer fra nu af og de næste par år. I nogle kulturer holder man faktisk en fest, når en pige får sin første menstruation.
Måske skulle du beslutte at fortælle dine veninder, at du har fået menstruation. Jeg kan godt forstå, hvis du føler dig lidt genert, men jeg tænker, at dine veninder gerne vil høre det og måske få nogle råd fra dig om, hvad du gjorde og hvordan det var.
Det kan jo også godt være, at der er andre, der ar fået det, men ikke fortæller det fordi de er generte eller usikre på, om det er normalt.
Det er altid svært at være den første, men det er også svært at være den sidste.
Med hensyn til din kløen og svien i skeden synes jeg, du skal bede din mor, om hun vil gå med dig til lægen eller ringe og tale med lægen. Det er kun lægen, der kan afgøre, hvad det er.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen