Brev
Menstruation
Jeg er en pige på 14 år, der for et par måneder siden onanerede med en dildo-ligende ting (Jeg havde den helt inde i min skede). Bagefter kunne jeg se blod på “dildoen”, men jeg regner med at det bare var min mødom der var sprunget.
Nu er mit spørgsmål så; Jeg har ikke fået menstruation endnu, men kan jeg have gjordt noget forkert med dildoen, der vil forhindre mig i at få menstruation?? Eller skal det nok komme?? Er bange for at det aldrig kommer…
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev, hvor du fortæller, at du har onaneret med en dildo lignende ting, og nu er bange for om du har gjort noget, så du ikke får menstruation.
Du fortæller, at der var blod på dildoen bagefter, og at du tror det var din mødom, der revnede. Du har ret i, at det kan være din mødom, der revnede, men det kan også være, at der er gået hul på nogle små blodkar i skeden. Det er helt normalt og ganske ufarligt, bare så du ikke bliver nervøs, hvis du oplever det igen. Men det har ikke noget med menstruationen at gøre. Du kan hverken fremskynde den eller forhindre den i at komme ved at onanere med en dildo.
Der er stor forskel på, hvornår man får sin menstruation, nogle får det allerede når de er 10 år, mens andre først får det, når de er 17-18 år. Så jeg tænker ikke, at du skal være bekymret for, at du ikke har fået din menstruation endnu, den skal nok komme.
De bedste hilsner
BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.