Brev
Menstruation
Hej brevkassen
Jeg er en pige på 16 1/2 år jeg har haft menstruation i nu 2 år hvor den har været okay regelmæssig, men her på det sidste har den gået over tid et par gange, for 2 måneder siden var min cyklus på 37 dage og i denne måned er den på 47 dag og har stadig ikke fået den endnu, ville gerne vide om det er normalt har aldrig haft sex før så det kan jeg godt udelukke men, ville vide om jeg kan være rolig eller om det er normalt at man måske skipper en måned .
Hilsen L
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16
Tak for dit brev.
Det er rigtig godt, at du holder godt styr på din cyklus og nu reagerer på, at den er mere uregelmæssig end den har været tidligere. Det er super.  Der kan godt være forskel og uregelmæssigheder i cyklus, uden at det betyder der er noget galt.
Jeg er ikke læge og jeg kan derfor desværre ikke give dig et svar på, hvad det mon kan skyldes, at den er begyndt at blive lidt uregelmæssig eller om det er normalt at cyklussen ændrer sig med tiden.
Der kan være forskellige årsager, og derfor vil jeg allerhelst råde dig til at gå til din læge. Din læge kan give dig mere konkrete svar om, hvad det kan handle om. Du har selv mulighed for at ringe og tale med lægen i telefonen - det kan være i lægens telefontid, måske skrive til din læge over webkonsultation eller bestille en tid hos din læge. Nummeret til din læge står på dit sundhedskort, hvis din læge har en webside, er der måske også mulighed for, at du kan skrive til din læge. Nogen gange skal man oprette en profil for at kunne logge sig ind. Hvis det er muligt, så tænker jeg, det står på lægens hjemmeside.
Måske kan du forberede dig lidt til besøget eller samtale med din læge, ved at tænke over, om der er andet i dit liv der har ændret sig over den sidste tid: Kost, soverytmer, livsstil, tanker, stress, sorg eller andre ting? Nogle gange kan det nemlig være, at der er noget i ens liv som ændrer sig og så har det betydning for måske netop cyklussen. Ellers kunne det måske være en ide at tale med f.eks. din mor om det, og hun kan måske også hjælpe dig med at komme i tanke om, om der er noget der har ændret sig i dit liv på det sidste?
Hvis du ikke er tryg ved din læge, har du mulighed for at få en tid hos en anden læge.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig og at du ved et besøg hos lægen kan få lidt klarhed og mere præcist svar på dit spørgsmål.
Kærlig hilsen BørneTelefonen