Brev
Menstrations smerter
Hej!
Jeg har haft min menstration i snart t år og hver gan jeg får den får jeg så ondt at jeg må blive hjemme fra skole o.s.v.
Jeg har tænkt på p-piller men min mor er død så jeg skal snakke med min far om alt sådan noget og det føler jeg mig ikke tryg til for syntes bare det ikke er sådan noget man skal tale med sin far om!
Og vis så min far siger ja skal man så til lægen for at snakke om hvilken slags piller man skal have eller kan man bare købe dem i butikkerne?
Håber virkelig i vil svare på den?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev om menstruationssmerter. Det er ikke særlig rart, at det gør så ondt hver måned.
For at hjælpe på menstruationssmerter kan man prøve tage et par smertestillende piller (ikke mere end det), et varmt bad eller lægge med en varmedunk over underlivet, og prøve at slappe så godt af, man kan. Det er også godt, hvis man til daglig er aktiv og dyrker motion i løbet af ugen.
Hvis man har meget stærke smerter og kraftige blødninger, og intet af ovenstående hjælper på smerterne, kan man snakke med sin læge, om p-piller vil kunne hjælpe en.
P-piller er på recept, og derfor skal man til lægen for at få dem. Når du er under 15 år, skal din far godkende, at du får p-piller, men du kan godt ringe og snakke med lægen om det først. Nummeret til lægen står på dit sygesikringsbevis.
Selvom jeg godt kan forstå, at det er svært at snakke med sin far om, håber jeg meget, at du alligevel har mod til det. Jeg er sikker på at han gerne vil hjælpe dig. Måske kunne du vise ham dette svar - hvis det er svært at snakke om? Eller måske har du en anden i familien, der kan hjælpe dig? En farmor eller mormor, en tante, faster, moster, kusine? Måske kunne det være rart at have en af dem med til lægen, hvis det føles forkert, at din far skal med?
Du kan også starte med at snakke med sundhedsplejersken på din skole. Hun kan være rigtig god at snakke med om kroppens udvikling, og hun kan måske også hjælpe dig med, hvordan du får snakket med din far om det på en god måde.
Jeg håber, du kan bruge mine forslag. Du er meget velkommen til at ringe på BørneTelefonen og snakke mere om det, f.eks hvis du stadig synes det er svært at tale med din far om det.
Held og lykke med det.
Med venlig hilsen BørneTelefonen