Brev
MENS OG HVIDE DRAGTER
Hey
øhm jeg har fået mens er 10 Btw går til taekwondo og svømning i taekwondo har man helt hvide dragter på og er mega bange for at bløde i gennem har prøvet det en gang på lejr tur  …. og det var mega pinligt.. og går også til svømning o skolen med klassen hver tirsdag og er bange for at bruge tampon og at jeg kommer til at bløde i poolen men har hørt at den ligesom lukker sammen i vandet men er ikke sikker har talt lidt med min mor men det har ikke hjulpet
PLZ hjælp
hilsen nervøs pige
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej
Jeg kan sagtens forstå at du er bekymret for at bløde igennem dit hvide taekwondo tøj. Der er mange piger der har prøvet at bløde igennem deres tøj, så selvom det er pinligt, så er det ret almindeligt og noget som man kan frygte meget.
Bind og tamponere er lavet i forskellige styrker, så man kan få et bindmed en sugeevne, der passer til mængden af blødning. Så burde du ikke bløde igennem, hvis du vælger bind og tamponer med høj sugeevne… Der er også nogen piger, som har nogle trusser, som er gode til at sætte bind i, så bindet ikke krøller sammen.
Har du tilfældigvis en kvindelig træner? I så fald kan du spørge hende om, hvad hun gør. Du har også talt lidt med din mor – hvad sagde hun?  Jeg tænker, at din mor måske kan hjælpe dig med at købe bind og tamponere, så du får høj sugeevne. Ellers kan du også spørge sundhedsplejersken på din skole til råds.
Du skriver, at du er bange for at bruge tampon. Har du mulighed for det, så prøv at tal eller skriv med din mor eller sundhedsplejersken om, hvad du er bange for. Nogen kan være bange for, at det gør ondt eller at den ikke kan komme ud igen. Men det kan man altså godt, der er snor i, som man trækker meget forsigtigt i. Der er også forskellige størrelser på tamponer, nogle kalder dem for  mini, normal og super. Så du skal nok bruge mini, hvis du har mod på det.
Tamponer er nemlig gode, når man er i svømmehallen. Og nogen bruger både tampon og et bind, når de er til sport. Men et bind vil suge for meget vand og kan ikke bruges i svømmehallen.  Man kan godt bade når man har menstruation, uden tampon, men det kommer an på, hvor meget man bløder. Man kan indføre en en tampon før man går i vandet og tage den ud igen, når man er kommet op. Derefter kan du tage bind på igen.
Der er også en del piger, som bruger en menstruationskop, der kan sættes op og samle blodet sammen. Man tager den ud og skyller den, og så kan den bruges igen. Den har bruges i svømmehallen istedet for en tampon. Den er også ret smart.
Det kan være en rigtig god idé at have et par bind eller tamponere med i skoletasken, hvis man skulle få sin menstruation i skolen.  Nogle har bind og tamponere i en lille pung eller taske, så det ligger tørt og sikkert. Nogle skoler har også bind på kontoret eller i idræt, som man kan spørge efter.
Du kan se en lille film om menstruation her: video på youtube  eller læse om menstruation på privatsnak.dk
Du er altid velkommen til at ringe eller skrive til os på BørneTelefonen på 116111
Kærlig hilsen
BørneTelefonen