Brev
krop og udvikling
Kære Børnetelefonen.
Jeg er begyndt at få små knopper på min penis.
Jeg ved ikke om det sker for alle, eller om det er en sygdom.
Jeg har ikke villet spørge mine mine forældre, fordi jeg synes, det er pinligt.
Hvad skal jeg gøre?
Hilsen Anonym
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev. Jeg kan godt se, at det kan være lidt svært at snakke med sine forældre om så intime ting, så i første omgang har du prøvet brevkassen her. Godt fundet på.
Jeg vil gerne berolige dig med, at det er helt almindeligt at få små knopper på penis. Det lyder ikke som om, du er generet af det? Altså at det klør eller svier? For hvis det gør det, så skal man altså have lægen til at kigge på det. Men så længe det bare er små (hvide?) knopper, tror jeg ikke, du skal være så bekymret. Så er det sandsynligvis små talgknopper, og de er helt almindelige.
Prøv at kigge på Sexliniens side om samme emne her: http://www.sexlinien.dk/default.aspx?ID=29109
(Så kan du også se, at du slet ikke er den eneste, der oplever det).
Mht at snakke med sine forældre om private ting som kroppens udvikling, så vil jeg bare lige sige, at hvis der på et tidspunkt er noget med din krop, som føles mere alvorligt, så håber jeg, du vil tage mod til dig og få det sagt. Det er så hårdt at gå og være bekymret, og for det meste tager forældre det rimelig roligt med den slags, så det ikke går hen og bliver spor pinligt.
De bedste hilsener, BørneTelefonen