Brev
…..?? krop og udvikling
Hejsa
jeg er en pige på snart 10 år og jeg er rigtig ked af det osv fordi at jeg har fået hår på min tissekone ik for at være fræk vel men altså det går mig virkelig på og jeg tør ikke og gå i bad på skolen når vi har idræt.
og har også fået bryster som faktisk er ret store af en pige på 9 år at være og er bange for at alle opdager det og begynder og drille mig med det så jeg tager altid mit hår ned over mine bryster fordi det virkelig er irre at jeg allerede har fået bryster og jeg er bare den pige der har de største bryster på hele overgangen.
men tilgengæl er jeg meget tynd men det også derfor man lægger mere mærke til mine bryster jeg kan ikke engang lide og gå rundt uden noget på min mave/bryster der hjemme selvom jeg er enebarn og det kun er mig og min mor der bor hjemme og er meget ked og jeg er faktisk ret tyndt rundt om liget så jeg forstår virkelig ikke hvorfor jeg allderede har så store bryster.
og det vil lige siges at jeg er en god staver/læser men kan virkelig ikke lide det og ved ikke hvad jeg skal gøre
Kærlig hilsen den kede pige 🙁
Pige, 9 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 9 år
Hvor er det godt, du skriver og spørger til de ting, som gør dig ked af det. Jeg håber, at mit svar kan være en hjælp for dig.
Jeg kan godt forstå, at det går dig på, at du er meget mere udviklet end de andre piger i din klasse. Det er aldrig en rar fornemmelse, når man føler sig anderledes… Når det er sagt, så sker det også for andre næsten 10-årige, at de begynder at få bryster og kønsbehåring.
Det er tidligt, og som du selv skriver, det er før de andre piger i klassen, så det gør selvfølgelig, at der er en periode, hvor du er lidt anderledes end de andre. Det er meget forskelligt, hvornår piger får bryster eller kønsbehåringer begynder at vokse, men tit, så vil du kunne spørge din mor, hvor gammel hun var, da hendes pubertet startede, for det følges tit ad, sådan at du udvikler dig i ca. samme alder, som hun gjorde.
Jeg tænker, det kunne være en god ting for dig at få fortalt nogen, hvordan du har det… Du skriver i dit brev ikke, om du har talt med din mor om det…? Måske kunne din mor snakke med din klasselærer, så de andre piger i din klasse kan få lidt information omkring puberteten, på den måde vil din udvikling ikke være så fremmed for dem, for de andre kommer også i puberteten lige om lidt.
Nu ved jeg ikke, om I allerede har haft en pigesnak med jeres sundhedsplejerske, men det er meget normalt at man i ca. 4 klasse får besøg af sundhedsplejersken, som fortæller om kroppen udvikling, menstruation og andre ting, som vedrører pigernes udvikling. Det kunne måske være en mulighed at spørge din klasselærer om I ikke kunne få den snak nu, så de andre piger bedre kan forstå, at din udvikling er helt naturlig.
Jeg håber, at du kan finde ro i din krop – måske med hjælp fra nogle omkring dig. Din krop er god lige sådan, som den er.
Kærlig hilsen BørneTelefonen