krop og udvikling

kære børne telefon

jeg håber meget i kan hjælpe

min krop er meget hurtig udvikled jeg har store bryster og hår på min tisse kone

det jeg er bange for er hvornår jeg for minstrison

sår mit spørgsmål er hvornår for jeg det

Pige, 9 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 9 år
Tak for dit brev, jeg kan godt forstå, du tænker på, hvornår du mon får menstruation. Sagen er bare den, at det er der ingen, der kan vide med sikkerhed. Ikke engang lægen eller sundhedsplejersken.
Når du er så udviklet, at dine bryster er vokset, og du har fået hår på tissekonen, så kan din menstruation i teorien godt komme inden så længe, men der kan også sagtens gå noget tid endnu.
Som regel er det sådan, at der går et par år fra begyndelsen af puberteten, altså når kroppen begynder at ændre sig, til man får sin menstruation. Det er også tit sådan, at man før man får menstruation begynder at få lidt udflåd. -Det ved jeg ikke, om du kender til?
Udflåd kommer fra skeden og havner typisk i underbukserne, eller i toiletpapiret, når man tørrer sig. Jeg kan bedst beskrive det som noget klart/ hvidligt slim. Næsten alle unge piger og voksne kvinder har udflåd i større eller mindre grad. Nogle piger har udflåd i flere år, før menstruationen begynder, andre bare et par måneder før... Udflåd bliver ofte lidt brunligt når menstruationen er på vej.
Jeg ved fra andre piger, der er meget tidligt udviklet, at de tit er lidt generte omkring det. Mange synes fx, det kan være svært at tale med veninder og forældre om de forandringer, der sker med kroppen. Måske kan du genkende det?
Jeg tror alligevel, at det vil være godt, hvis du kunne tale med en om de tanker, du gør dig. Tror du måske, du vil kunne fortælle din mor, at du går og tænker på, hvonår du mon får menstruation? Så kunne I måske også snakke om, hvad du helt praktisk skal gøre, når det sker en dag...
Ellers kan du måske prøve at høre en veninde om ikke I sammen skal gå på biblioteket og låne nogle bøger/ blade om kroppens udvikling. Selvom hun måske ikke er lige så udviklet som dig, så gætter jeg på, det også vil interessere hende... Eller måske kan I lægge vejen forbi sundhedsplejerskens kontor en dag og se om hun har tid til at tale lidt med jer om de forandringer, I står overfor..?
Jeg ved godt, jeg ikke fik svaret direkte, men håber, du alligevel kan bruge mit svar. Du er jo også meget velkommen til at ringe til os på 116111, hvis du har lyst til det.
De kærligste hilsner fra BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.