Brev
Kommer man i pubeteten af det?
Hej!
Jeg har gået i lidt tid og tænkt på en ting.
Kommer man hurtiger i puberteren af at onanere? Altså får man større bryster osv af det?
Jeg ved godt at det er et lide underligt spørgsmål men jeg har undret mig over det i lidt tid nu. (-:
HV mig (-:
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
På BørneTelefonen må man spørge om alt. Der er ingen af brevene, vi synes, er underlige eller forkerte. Vi er her nemlig for at svare på alle de ting, I tænker over i hverdagen.
Jeg kan fortælle dig, at der ikke er nogen sammenhæng mellem onani og pubertet. Kroppens ændringer sker langsomt over nogle år, og de sker på forskellige tidspunkter, alt efter hvem man er. For nogle begynder puberteten, når man er 8-10 år, og for andre begynder den, når de er 13 år eller ældre. Med andre ord kan man ikke selv styre, hvornår puberteten begynder. Man kan dog alligevel sige, at de drenge og piger, der har lysten til at onanere og udforske deres krop, måske er nogle af dem, der er begyndt at komme i puberteten. Pubertet handler både om, at kroppen og hormonerne ændrer sig, men også om vores tanker. Hvis man som ung er begyndt at tænke meget over kroppen, kærester og seksualitet, kan det være at man er på vej i puberteten.
Hvis du har lyst til at læse mere, vil jeg anbefale dig at gå ind på hjemmesiden privatsnak.dk. Her har de en brevkasse, og man kan chatte og læse meget mere om pubertet, kærester og onani.
De bedste hilsner
BørneTelefonen