Brev
Hvornår begynder man at babere sig?
Hej BT.
Jeg er en pige på 12 år, der for et halvt års tid siden fik lov til at babere mig under armene. Det går helt fint, jeg har bare fået lyst til at prøve at babere mig flere steder.
Jeg er lidt bange for at babere mig på armene og benene, da min mor har sagt, at hårene bliver sålen helt stive, men at jeg godt må.
Jeg har også lyst til at babere mig på tissekonen, da hårene er blevet rimelig lange. Og de stikker sådan ud i underbukse-kanten. (Det er selvfølgelig kun mig selv der kan se det, man bruger mig alligevel ikke om det.)
Tør heller ikke spørge min mor om jeg må. Hver gang vi af en eller anden grund kommer til at tale om onani, siger hun at det er noget der er helt normalt at jeg får lyst til om et par år. (Jeg gør det bare allerede) Så jeg tror ikke min mor synes jeg er klar til at babere mig der.
Hvornår er det normalt at begynde at babere sig, og hvordan kan jeg spørge min mor om lov?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12-årige pige,
Tak for dit brev. Hvor er det modigt af dig, at du skriver til os med dine spørgsmål. Jeg kan sagtens forstå, at du oplever det lidt akavet at spørge din mor. Det er der mange andre piger på din alder der også synes. Jeg synes det er sejt, at du så vælger at skrive til os om det.
Du skriver, at du er begyndt at barbere dig under armene, men godt kunne tænke dig at barbere din tissekone også.
Du spørger, hvornår det er normalt at begynde at intim-barbere sig? Til det vil jeg sige, at der er ikke noget, der er mere  “normalt” end andet.
Det er nemlig meget forskelligt, hvor gammel man er, når man begynder at få hår på kroppen. Og det er lige så forskelligt, om man ønsker at beholde håret, eller om man barberer det af. Og der er som sagt ikke noget, der er mere rigtigt end andet.
Jeg tænker, at det er en privat sag, som du måske ikke behøver at spørge om lov til – ligesom du heller ikke spørger om lov til at onanere. Hvad tænker du om det?
Det lyder som om, at din mor og dig ellers taler ret åbent omkring barbering, onani osv. Det er jeg super glad for at høre, for det tror jeg er rigtig dejligt for dig. Mon jeg har ret i det?
Nogle ting kan alligevel være svære at dele med sin mor. Hvis du gerne vil have din mors tilladelse, kan du måske starte med at sige “hey mor, hvor gammel var du egentlig, da du begyndte at barbere din bikinilinje?” (hvis altså hun gør det). Hvis hun ikke gør det, kan du måske fortælle om én du har set, der barberer sig på tissekonen, og på den måde se din mors reaktion.
Du skriver, at du allerede er begyndt at onanere, men at din mor først tror, at du er klar om nogle år. Det kan være svært at tale om, da det er meget privat. Din mor er måske også bange for at overtræde dine grænser ved at spørge for meget ind til det. Det er derfor helt almindeligt at det kan opleves svært. Og det er helt okay.
Du kan få flere gode råd om krop, pubertet, følelser, forelskelse, sex osv ved at ringe, chatte eller skrive til Privatsnak. Her kan du også læse andre børns spørgsmål og svar, og se film om fx onani og menstruation.
Hvis du har flere spørgsmål, er du også altid velkommen til at kontakte os igen på BørneTelefonen 116 111.
Mange kærlige hilsner fra
BørneTelefonen