Brev
Hvad skal jeg gøre
Pige 13 næsten 14
halv dansker
Jeg har ret mange former altså min num… og ved mine hofter jeg har altid været lidt større end mine veninder og haft større bryster og nu er jeg så begynd at tænke rigtigt meget over det jeg er ikke overvægtig og har en flad mave med muskler og jeg går til tennis og andre ting men jeg har det hele tiden skidt med mig selv jeg er begyndt at spise meget lidt og træne en masse om ugen og de dage jeg ikke træner sulter jeg mig selv hvis jeg kommer til at spise to måltider eller tre på en dag for jeg det så dårligt med mig selv og tænker bare at jeg er alt for tyk jeg spiser ikke nogen form for slik kage chips intet af sådan noget jeg er ved at have gjort det i så lang tid nu at jeg aldrig føler mig sulten så jeg springer tit maden over fordi jeg ikke føler mig sulten jeg kigger hele tiden mig i spejlet og syntes jeg har alt for mange former og de dage jeg sulter mig selv altså kun spiser meget meget lidt får jeg det dårligt og er begyndt at blive bange for om det er dårligt for mit helbred jeg kan mærke at det bare er begyndt at tage alt for meget over når mine veninder spiser pizza spiser jeg salat eller slet ikke noget og jeg syntes slet ikke mit liv er fedt mere jeg prøver hele tiden at sige til mig selv at jeg er god nok men kan bare ikke stoppe jeg er bange for at folk min drenge/veninder syntes jeg har for mange former
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige næsten 14 år,
Du fortæller i dit brev, at du ofte kigger på dig selv i spejlet og synes du har alt for mange former. Derfor gør du en hel masse som at træne og sulte dig selv for at få den krop og de former, du ønsker dig.
Men det er måske er ved at tage lidt over?  Jeg synes det er rigtigt flot, at du er så god til at dele dine tanker med mig. Så kan jeg forstå din situation, og hjælpe dig endnu bedre.
Herinde på BørneTelefonen taler vi med rigtigt mange unge piger, der ligesom dig, er kede af deres vægt og hvordan deres kroppe ser ud. Der sker nemlig rigtig meget med kroppen, når man er en pige på 13-14 år. Kroppen begynder at vokse på forskellige måder.
Man kan som pige opleve, at man bl.a. vokser i højden, men også at hofterne måske  begynder at blive bredere – mon det er det, du har mærket og set på din krop? Det er helt normalt, men de ændringer, der sker i kroppen kan måske godt føles ubehagelige.
Du fortæller om, at du gør en masse ting for at kontrollere hvordan din krop ser. Du spiser mindre, spiser ikke slik og træner meget. Jeg synes, det lyder som om, at det er ved at blive for meget for dig med den kontrol over mad og træning.
Vi hører en gang i mellem fra børn og unge, der har problemer med at spise. De har det, man kalder en spiseforstyrrelse. Nogle af dem fortæller nogle af de samme ting som dig.
Mange synes, det er rigtigt svært at fortælle om det til nogen, når det har det sådan. Og så fortæller de måske først om det, når det har det rigtigt skidt. Men når man har det sådan, er det vigtigt, at man fortæller om det. Det er nemlig noget, man skal have hjælp til for at det ikke bliver værre. Det er rigtig godt, at du fortæller mig om det i dit brev.
Du fortæller også, at du er begyndt at blive bekymret for, om det, du gør, går ud over dit helbred. Derfor tænker jeg på, om det måske kunne være rart for dig at tale lidt med din læge eller måske sundhedsplejersken på skolen. Grunden til at jeg foreslår det, er fordi de vil kunne hjælpe dig.
Hvis du ikke har mod til at tage det skridt endnu, kan du måske også starte med at fortælle dine forældre om, hvordan du har det. Du kan starte med at fortælle dem, at mad og træning er begyndt at fylde en del hos dig, og at det måske er begyndt at fylde lidt for meget. Måske har din mor og far allerede lagt mærke til noget.
Hvis det også virker svært, kan du overveje at kontakte rådgivning i Landsforening mod spiseforstyrrelse og selvskade på 70101818. Det er en slags organisation lige BørneTelefonen, der hjælper, hvis man har det svært. Det er også gratis.
De taler med rigtig mange unge, der har det ligesom dig. De ved også rigtigt meget om, hvad der er af muligheder for hjælp, i det område du bor.
Du er også velkommen til at ringe og snakke med os her på BørneTelefonen. Du kan ringe på 116111.
At være glad for sin krop handler om mange ting – fx hvordan den føles for dig, og om kroppen kan det, den skal kunne. Mange piger opdager på et tidspunkt, at det kan være rart at tænke godt om sin krop, som den er.
Hvordan din krop skal se ud og føles, kan jeg selvfølgelig ikke fortælle dig – det du må mærke efter. Men måske kan det være en hjælp for dig at læse lidt mere om, hvad andre unge tænker om deres kroppe. Og læse nogle gode råd til, hvordan man kan få et godt og sundt forhold til sin krop.
På BørneTelefonens hjemmeside findes der en side, der handler om netop kroppen og udseende. Den kan du se her.
Det kan være svært, når man er ung, og kroppen ændrer sig. Det ved jeg. Du har imidlertid med dit brev her vist mig, at du er god til at mærke efter, hvordan du har det både i og med din krop –  og ikke mindst sætte ord på det.
Det tænker jeg er en styrke, du kan bruge, hvis du vælger at søge hjælp hos din læge, sundhedsplejersken eller hos dine forældre.
Hvis det virker svært, synes jeg du skal ringe til BørneTelefonen eller Landsforening mod spiseforstyrrelse og selvskade.
Din krop er nu en gang din krop og ved at skrive herind, har du taget det første skridt til at få det bedre både med dig selv og i din egen krop – og det tænker jeg er rigtig vigtigt
Knus og kærlige tanker fra BørneTelefonen