Brev
Høj pige – høje hæle
Hej BB,
Jeg er en pige på 14 år, snart 15, og jeg er ca 1.75 høj
Jeg kan godt lide at være høj, men nu er jeg kommet ud i lidt af et dilemma.Kan jeg godt bruge høje hæle? Jeg har fundet er par på internettet der er 10 cm høje! (De ser dog ikke så De fleste drenge er noget højere end mig, så det er jo godt. Men ved ikke helt om drenge godt kan lide høje piger?
Fra min familie og venner siger de at jeg har en smuk højde, og de selv ville ønske at de var ligeså høje som mig selv. Jeg ved ikke helt om det er dumt at bruge sådan nogle sko nu hvor jeg allerede er høj. På den anden side tænker jeg bare “fuck andres meninger”, det er min stil, og min måde at udtrykke mig på.
Hvad skal jeg stille op?
Hilsen mig.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige, Tak for dit brev som handler om højde og høje hæle. Jeg håber, at du kan finde lidt hjælp i mit svar. Det lyder som om, at du har en rigtig sød og støttende familie og nogle gode venner. Det er et flot kompliment, at din familie og nogle venner har sagt til dig, at de synes, du har en smuk højde, og at de ville ønske, at de var lige så høje som dig. Jeg tænker, at det er et ret rart kompliment at gå rundt med: hvis du sommetider kommer i tvivl, om du er glad for din højde, kan du tænke tilbage på, hvad din familie og venner har sagt, og så ser du måske lidt anerledes på det hele. Sådan tænker du måske allerede? Det kan godt være lidt svært helt at finde ud af, hvordan man egentlig har det med sin egen højde. Nogle dage ville man måske ønske, at man var lidt højere, andre dage ville man ønske, at man var lidt lavere, og nogle gange er man ganske tilfreds med sin højde. Det kan svinge meget. Hvis man f.eks. er i en veninde/venne-gruppe, hvor man enten er meget højere eller lavere end de andre, kan det måske være noget, man tænker ekstra meget på, fordi man så måske kan føle, at man på en eller anden måde skiller sig ud – og det er måske ikke altid, man har lyst til det. Men selvom man måske ikke tror det, tænker de fleste på deres højde sommetider, og de fleste har også prøvet at have lyst til at have en anden højde. Så du er bestemt ikke alene om at tænke på din højde. Du fortæller, at du er lidt i tvivl, om du vil have høje hæle på, fordi du måske i forvejen er lidt høj? Og du tænker på, om drenge mon kan lide høje piger. Når en pige og en dreng kan lide hinanden er det ofte på grund af mange forskellige ting – det handler sjældent om én enkelt ting, og det handler nok ikke ret tit om højde. Måske kan man sammenligne det lidt med, hvis du fik en ny veninde: Ville det være et problem for dig, hvis hun var meget høj – eller meget lav? Jeg tænker, at det nok ikke ville betyde så meget, hvis I ellers svingede godt sammen. Hvis det passer, kan du mon så se, hvad jeg mener? Jeg synes, du virker som en selvsikker pige. Du skriver, at du sommetider har det sådan, at du egentlig bare har lyst til at gøre, hvad du synes er fedt – uanset, hvad andre tænker. Når det handler om sådanne ting, synes jeg, at det er en rigtig stærk holdning at have, og det er en rigtig god egenskab, at man tør være sig selv på den måde. Det kan nemlig være ret svært. Jeg forstår dit brev sådan, at du har lyst til at prøve at gå med højhælede sko, og hvis du har snakket med dine forældre om det, og hvis det er OK med dem, tænker jeg, at der ikke skulle være noget til hinder for at kaste sig ud i det. Det eneste jeg spekulerer på, er, om det ville være rart for dig at starte lidt lavere? 10 cm. lyder umiddelbart som en ret høj hæl. Det kan være, at det ville være lidt rarere at starte med en hæl på 6-8 cm., og måske vil det også være lidt lettere at vænne sig til at gå i den højde? Måske har din mor lidt forskellige høje sko, du kan prøve? Måske har en veninde? Det kan også være, at du kan tage med din mor eller nogle veninder i en skobutik og prøve lidt forskelligt en dag? Så kan du også se dig selv i forskellige højder. Det vil måske også være meget rart? Jeg synes, du lyder som en rigtig sej pige, og jeg kan ikke se, hvorfor du ikke skulle prøve et par højhælede sko, hvis du har lyst. Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig, men hvis du har andre spørgsmål eller bare gerne vil snakke lidt mere om det, er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive på Chatten. Pøj pøj med det!
De kærligste hilsner
BørneTelefonen