Brev
Har jeg ‘skamferet’ min krop?
Hej Brevkasse
Jeg har efterhånden gået rundt et stykke tid, med et par spørgsmål som har plaget mig.
På mine bryster har jeg hudorme, som jeg er kommet til at klemme ud/pille ved, og jeg er nu bange for at havde jeg ikke gjort det, ville de hænge mindre, end de gør. Ikke fordi jeg rigtig synes, at de hænger, men stadig, kan det have været med til alligevel at have gjort en forskel?
Jeg har også pillet ved hudorme i mit ansigt, og tror i, at det kan have forkortet tiden der går inden jeg får rynker?
Derudover synes jeg, at jeg har nogen hvide og mørke ar efter også at have kradset i uren hud (bla. på min arme), men det er ikke så slemt, så tror i, at de vil forsvinde på et tidspunkt?
Generelt har jeg lidt svært ved ikke at komme til at pille i uren hud, har i nogen tips til at stoppe med at gøre det?
Vh
Pige der mangler svar
Pige, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige,
Faktisk er langt de fleste teenagere generet i mere eller mindre grad af uren hud, men selvom det er en meget almindelig ting, så er det rigtig godt at være opmærksom på hvordan man behandler sin hud.
Der er mange, for ikke at sige alle, der ikke kan lade være med at pille. Det er dog en god ide at forsøge at undgå kradseriet, så vidt det er muligt, da det i sjældne tilfælde kan efterlade ar. De mørke og hvide pletter du har fået efter at kradse i nogle hudorme vil med stor sandsynlighed gå væk med tiden, og det vil ikke medføre rynker. Dine bryster vil heller ikke komme til at hænge mere fordi du piller.
Hvis du føler dig plaget at urenhederne, er der hjælp at få. På apoteket eller hos Matas kan du købe forskellige produkter mod uren hud, tag en snak med de ansatte. Men måske allerbedst kan du bestille en tid hos din læge, som vil kunne guide dig og samtidig give dig svar på alle de spørgsmål der helt naturligt dukker op. Det er også en mulighed at gå til en kosmetolog, som vil kunne rådgive om hvordan du bedst passer og plejer din hud, ligesom det er muligt at få en behandling specielt med fokus på acne/uren hud.
Jeg håber at du føler dig lidt beroliget og har fået nogle råd du kan bruge.
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.