Brev
Hævelse på pikken
Hej
Har onaneret for første gang i dag… og da jeg så går ud på toilettet en timepris efter for at skulle tisse ser jeg at stort set hele min højre side af min penis er hævet op. Så meget at den har lavet et knæk.
Er lidt bange for at det er noget farligt så valgte at skrive ind i håbet om et svar.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 15 år
Det er helt uskadeligt at onanere. Hvis du har hørt eller læst noget andet, er det måske fordi, man sagde sådan i gamle dage. Der vidste man ikke så meget om, hvordan kroppen fungerer, som man ved i dag.
De fleste drenge og piger onanerer. Særligt når de kommer i puberteten, og de får mange hormoner i kroppen. De fleste voksne kvinder og mænd onanerer også. Onani er en sund måde at lære sin krop og seksualitet at kende på. Når man onanerer, finder man nemlig ud af, hvad man synes er rart – og ikke rart.
Der er flere måder at onanere på. Det kan du læse mere om på Sexliniens rådgivning her:  Drenge og mænds onani
Det er meningen, at det skal være rart at onanere, så hvis din penis stadig er hævet vil jeg anbefale dig at tage til lægen eller ringe og få en snak med lægen, eller måske tale med sundhedsplejersken på din skole. Det er nemlig lidt svært for mig at vurdere, hvad det skyldes og hvad der kan hjælpe. Måske har du onaneret på en måde, der har lavet hævelsen, men det er svært at sige, hvorfor den hæver og fik et knæk.
Har du brug for at tale med en voksen, så er du altid velkommen til at ringe eller skrive med os på BørneTelefonen  116111
Kærlig hilsen
BørneTelefonen