Brev
Hår på benene
Hej!
Jeg er en pige på 14, og jeg har barberet mine ben i ca. 2 år, men jeg har ikke lov til at barbere mine lår, og det generer mig virkelig meget. De stritter og er helt hvide, og andre lægger mærke til det. Jeg har en meget åbenmundet veninde som ligeud har sagt det. Jeg opfordrede hende ikke engang til det!
Er der en eller anden måde, jeg kan gøre det mindre synligt? Er det normalt både at barbere ben og lår, eller er det normalt kun ben? Jeg har fået at vide, at bodylotion hjælper, men det gør det altså ikke. Kan jeg i det mindste få dem til at lægge sig ned?
K.H. V
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære V pige på 14 år.
Tak for dit brev om, at du er ked af dine hår på lårene. Du skriver i dit brev, at du har lov til at barbere ben men ikke lår. Jeg går ud fra at det er dine forældre, som har besluttet det..?? Men har du spurgt dem, hvordan det kan være, at du ikke må barbere lår, når du godt må barbere benene..?
Med hensyn til at barbere, så tror jeg ikke, der er noget der er normalt, og noget der er unormalt. Nogen barberer kun benene mens andre både barberer ben og lår. Det man skal huske på er, at hvis man først begynder at barbere kommer hårene til at føles mere stride.
Jeg har ikke umiddelbart hørt om noget, der kan få hårene til at lægge sig ned, men måske du kan prøve at spørge i en Matas butik.? Men jeg tænker, at du da skal prøve at spørge din mor, om det ikke er okay, at du også barberer dine lår, fordi du er rigtig ked af at dine hår stritter.
De bedste hilsner BørneTelefonen