Hår

Hej bb

jeg er en dreng på 15

der vil til at barber sig omkring de intime dele men er bange for at skære mig.

Hvad gør jeg?

Håber i vil svare så hurtigt som muligt da jeres chat er fuld.

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år

Tak for dit brev. Jeg kan sagtens forstå, at du er bekymret for at skære dig omkring de intime dele - det er jo nogle af de mest følsomme områder på vores krop. Der er forskellige måder at fjerne hår omkring intime dele. Jeg vil prøve at guide dig, så det bliver så sikkert som muligt.

For det første skal du have god tid og ro på - især når det er første gang, og fremover er det også bedst med tid og ro. Så find sted og tid på dagen, hvor der er fred. Det kan være mens familien ikke er hjemme, så de ikke banker på døren til badeværelset og stresser dig.

Hvis hårene er lange, er det ofte en god idé at trimme dem korte fx ved klippe dem med en lille saks (ikke en spids saks). Det kan være, at du her første gang synes, at det føles og ser godt ud, når du har trimmet hårene korte. Så er det også fint.

Når du vil fjerne hår, kan det også være at barbere glat omkring dine intime dele, her tænker jeg, at du mener på testikler og rundt om penis?

For det første skal du være opmærksom på hygiejnen og derfor bruge en spritny barberskraber (ikke nappe nogen af fars brugte skrabere). Et nyt er skarpt og rent, glider lettere over huden og skærer lige. Samtidig undgår du de bakterier, som let samler sig i brugte blade. Vær opmærksom på, at det ikke bør svie, når du barberer - så har du været for tæt på med barberskraberen.

Så er det vigtigt, at huden er klar til barbering. Det kan være, at du har det bedst med at bruge barbergelé/skum, kropssæbe eller varmt vand. Det er forskelligt, hvad der er bedst og hvad din hud tåler. Når du kører barberbladene henover huden, skal det i første omgang være med hårenes groretning, og helst i en bevægelse.  - Det er for at undgå at skære for tæt på huden og lave et unødigt træk i hårstråene, og dermed minimere at det svier og irritere huden (det som kan blive til knopper og indgroede hår). På testiklerne gælder samme metode og samtidigt skal du trække i huden så den rettes ud og er så glat som muligt - netop for at undgå at skære i huden.

Nu er det tid til at vurdere om, du har fået det resultat du ønsker, eller om der er hår tilbage, som skal barberes i anden omgang? Til anden omgang skal du igen gøre huden klar med barbergelé/skum, kropssæbe eller vand. Nu kan du tillade at barbere mod groretningen på hårene, med forsigtige bevægelser og lette strøg. Herefter er det rart, at bruge en creme, gel, salve eller olie som beroliger huden, netop for at forebygge svie, kløe og knopper i huden (nogen bruger aloe vera gel, mandelolie, eller produkter som er velegnet til intim brug).

Hårene gror ud igen, og kan så småt ses efter to - tre dage. Så hvis du har barberet for kort, så vær helt rolig - det gror ud igen.

Jeg håber, at du med denne metode kommer helt igennem trimning eller barbering uden at skære i huden.

Kærlig hilsen

BørneBrevkassen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.