Brev
Forsinket menstrutiaon :(
Hej:-)
jeg er en pige der lige er fyldt 14 år,
jeg fik min allerførste menstrutiaon den 6. December 2013 og lige siden har jeg ikke fået den.
Jeg har læst nogle steder at i starten kan ens menstrutiaon være urelmæssig, men har ikke set nogle steder den har været i så langt tid.
Har haft ret meget udflåd her på der sidste og havde også lige en forstopelse her for nylig men har ikke længere.
Er det farligt.
Burde jeg tage det mere seriøst eller vente, tænker nogen gange kan jeg mon have kræft, men tanker skræmmer mig. Jeg er rigtig bange om der er noget galt med mig.
Jeg spurgte min mor her for nylig om hendes menstration også var urelmæssig men svaret var nej hun har aldrig oplevet mere forsinket end 2 uger og det gør mig meget nervøs er virklig bange
og håber du vil Hjælpe mig:-)
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 14 år
Tak for dit brev. Hvor er det godt, du skriver! Jeg kan godt forstå at du er blevet bange.
Du er i en periode, hvor der sker rigtig meget med din krop, både fysisk og psykisk ,og det kan være svært at følge med. Og det kan godt være lidt skræmmende.
Ikke alle udvikler sig på samme tid eller på samme vis. Når man første gang får sin menstruation, så er den ikke regelmæssig. I begyndelsen af puberteten vil ens menstruation som ofte være uregelmæssig. At du har udflåd, er et tegn på, at du udvikler dig, og at din menstruation er på vej. Det er altså ikke spor farligt.
Det er dejligt, at du kan tale med din mor om den slags. Og selvom din mor ikke har oplevet det samme, så er det rigtig rart at kunne tale om alt, der sker alligevel.
Hvis du går og er meget usikker, så kunne det måske være en idé at tale med en sundhedsplejerske, hvis I har sådan en på jeres skole. Hun vil kunne fortælle meget mere om, hvad der sker med din krop og din første menstruation. Hun har som regel en fast træffetid på skolen, så du kan evt. spørge på kontoret, hvornår hun kommer næste gang.
Du skriver, at du er bange for, at du har haft forstoppelse. Alle mennesker har forstoppelse ind imellem. Men hvis det fortsætter, så tænker jeg, at det kan være fint at tale med din mor om det og evt. din læge. Det skal dog siges, at det ikke er farligt at have forstoppelse ind imellem. Det er som sagt også noget, du kan tale med en sundhedsplejerske om, hvis det bekymrer dig meget.
Jeg håber, du har kunnet bruge svaret. Du er altid velkommen til at skrive igen, ringe eller sms'e til BørneTelefonen 116111. Her sidder der søde voksne klar til at snakke.
Mange hilsner BørneTelefonen