Brev
Forsinket mens
Hej
Jeg tæller ikke helt præcist uger hvornår jeg sidst har haft min mens (det plejer at være 2-3 uger),men det er over 4 uger siden jeg sidst har haft den. Jeg fik mens da jeg var ca 13 år. Jeg har haft mens i ca et halvt år nu.
Det gør mig bekymret fordi jeg ikke har haft sex med nogen og tør ikke fortælle det til min mor. Hvis hun bliver sur eller andet sker. Det er også bare rigtig afkavet at tale med min mor om sådan noget. Jeg er også bange for at jeg er syg …
Kh E
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære E (pige på 14 år)
Mange tak for dit brev!
Lad mit starte med at fortælle, det er helt normalt, at der går fire uger eller mere mellem to menstruationsperioder.
Det kan faktisk svinge meget i din alder. Fire uge er nok det mest almindelige, når kroppen er kommet ind i en rutine, men mens man er i puberteten, er alt i kroppen under udvikling. Derfor kan man ikke forvente, at menstruationen kommer regelmæssigt. Jeg tænker derfor ikke du skal være bekymret, det lyder helt normalt, det du beskriver.
Uregelmæssigheder kan også forekomme, hvis man er stresset eller er kommet ud af balance; fx hvis man er startet på en ny skole, er flyttet et nyt sted hen, eller hvis der sker noget i ens liv, der forstyrrer. Det kan være, hvis ens forældre bliver skilt, eller hvis man får en kæreste, eller hvis man slår op med sin kæreste, og man går og er rigtig ked af det.
Det kan også føles forskelligt at have menstruation fra gang til gang. Det kan være, at man har rigtig ondt i underlivet i én måned, mens man i den næste ikke kan mærke noget.
Det kan også være, at det bløder rigtig meget i én måned, mens det i den næste måned ikke bløder så meget.
Jeg kan godt forstå, at du føler det akavet at tale med din mor om det, men måske kan hun alligevel være en god hjælp. Hun har jo også været teenager og kan sikkert sagtens huske, hvordan det er.
Hvis din menstruation bliver ved med at udeblive, synes jeg, at du skal tale med din mor om det. Jeg kan ikke forestille mig, at hun bliver sur over det. Du har jo ikke gjort noget forkert. Du er ikke selv herre over, hvordan din krop fungerer.
Du kan også tale med sundhedsplejersken på din skole. En sundhedsplejerske har stor viden om kroppens udvikling, så her vil du kunne stille alle de spørgsmål, du måske har.
Du kan spørge én af dine lærere, og hun eller han vil hjælpe dig med at få aftalt en tid til en samtale med sundhedsplejersken.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen