Brev
For tynd
Kære BørneTelefonen.
Min mor syntes jeg er tynd men jeg synes selv jeg er tyk, jeg vejer 54, men Vil gerne veje 48. Jeg er 1’64 høj og har ingen selvtillid, jeg hader min krop meget og græder engang imellem mig selv i søvn fordi jeg har spist et måltid mad ekstra om dagen, jeg har en plan om jeg kun må spise 1 gang om dagen men min mor for mig altid til at spise mindst 3, jeg har det virkelig dårligt efter og går for det meste ud på badeværelset og brækker mig, uden at gøre noget.
Jeg for automatisk brækfornemmelser når jeg spise også. Hvad skal jeg gøre? Min mor tror jeg har anoreksi, eller er igang med at få det og hun siger at hvis jeg taber mig mere for jeg anoraksi men vil gerne tabe mig
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Jeg kan forstå på dit brev, at du synes, at du er tyk og at din mor tror, at du har anoreksi. Du skriver, at du vejer 54 kilo, og at du gerne vil veje 48 kilo. Du skriver også, at du ingen selvtillid har, at du hader din krop, og græder dig selv i søvn engang imellem. Det lyder ikke rart, godt at du skriver.
Der er mange børn og unge, der i perioder har det svært med deres krop. I din alder ændrer kroppen sig meget. Man får former, og det sker, uden at man kan gøre så meget. Det kan godt gøre en usikker på krop og udseende. Det kan også hænge sammen med, at man synes, at man skal se ud på en bestemt måde, før at man kan elske sig selv, og at andre også synes at man er pæn.
Men selvom at mange har det på den måde, så er det rigtig vigtigt at være opmærksom på, at det ikke tager overhånd, og styrer ens liv, eller gør en ked af det. Og det lyder det lidt som om, at det gør hos dig? En spiseforstyrrelse handler ikke bare om utilfredshed med krop, udseende og vægt. Hvis man har en spiseforstyrrelse, kan det hænge sammen med, at der er noget indeni, der er så svært, at man ikke kan overskue det. Spiseforstyrrelsen kan for nogen føles som en hjælp, fordi man fokuserer på ydre ting, som man kan kontrollere, i stedet for det svære indeni. Er det mon noget, du kan genkende? Måske har du talt med din mor om, hvad dit fokus på mad og vægt kan hænge sammen med?
Jeg synes, at det er vigtigt, at du taler med en voksen, som kan hjælpe dig. Måske kan du vise din mor dette brev, så I sammen kan finde en god løsning. Måske skal I tale med din læge, for jeg tænker, at det er vigtigt, at I taler med nogen om, hvordan du bedst får hjælp, sådan som du har det nu.
Din læge vil kunne hjælpe dig og din mor med, hvordan I får den bedste hjælp. Det kan være, at det er en god idé, at du får nogle samtaler hos en psykolog. Der findes også tilbud, hvor børn og unge med spiseforstyrrelser kan få hjælp. Måske du og din mor kan kigge på denne side: https://www.lmsos.dk/
Din mor kan også kontakte ForældreTelefonen på 3555 5557, hvor hun kan få gode råd til, hvordan hun bedst kan støtte dig.
Jeg synes, at du er super sej, at du skriver ind til BørneTelefonen, for det er første skridt til at få det bedre.
Jeg sender dig et stort varmt knus og ønsker dig alt det bedste.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen