fedme

Navne i brevet er anonymiseret af redaktionen

Hver gang jeg vågner kommer min mor ind og siger “vågn op dit dovne fede dyr” og så føler jeg mig som lort så jeg går ind på toilettede og kaster op 3 gange og spiser kun 1 gang om dagen.

så kommer jeg i skole hvor jeg bliver stukkede ned af af mine lærer fordi de siger ” nu skal vi have noget bacon fra dig dit svin” selvom jeg er muslim.

jeg har prøvede at træne i fitness men der er 28 km til det nermeste og har ingen transport ud over en skole bus men den køre kun til skole og hjem igen. jeg kan ikke flytte skole fordi det er den nærste er 10 næst tætteste er 40 km

Dreng, 9 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 9 år

Det er rigtig fint, at du skriver til BørneTelefonen, for jeg kan godt se, at du har det rigtig svært.

Det er meget ubehageligt, når de voksne snakker grimt til børn. Det må de ikke. De skal faktisk hjælpe dig.

Din mor skal hjælpe dig, og lærerne i skolen skal hjælpe dig.

Måske tror de ikke, at du bliver meget ked af det, når de siger de grimme ting. Jeg tror, at vi skal prøve at finde en voksen, der kan hjælpe dig.

Skolens sundhedsplejerske skal hjælpe dig

Sådan en voksen kan være skolens sundhedsplejerske. Måske kender du skolens sundhedsplejerske? Hvis du gør det, kan du bare aftale en tid, hvor I kan snakke. Hvis ikke du kender sundhedsplejersken, kan du måske spørge din lærer, hvor du finder sundhedsplejersken.

Når jeg foreslår, at du snakker med sundhedsplejersken, er det fordi sundhedsplejersker ved rigtig meget om kroppen. Jeg ved ikke, om du vejer for meget, men jeg kan læse, at der er flere ting som en sundhedsplejerske kan hjælpe dig med. Her tænker jeg fx på, at du kun spiser en gang om dagen og at du kaster op. Sundhedsplejersken kan også give dig råd til, hvordan du kan dyrke motion på en sjov måde.

Men det er også vigtigt, at du fortæller sundhedsplejersken, at de voksne snakker grimt til dig. Sundhedsplejersken kan også hjælpe med at forklare din mor og din lærer, at du har det rigtig træls med, at de kalder sig grimme ting, og at de skal hjælpe dig.

Pædagoger og lærere skal også hjælpe dig

Du kan også prøve at snakke med en anden voksen omkring dig. Det lyder som om, at du har nogle lærere, der siger nogle ting, der gør dig rigtig ked af det. Men måske der også en lærer eller pædagog, der opfører sig anderledes? Alle lærere skal faktisk hjælpe dig, så det behøver ikke være en af dem du har mest.

Hvis det er svært at snakke om så kan det være vores guide kan hjælpe her

Giv ikke op! Ring til os, hvis du har brug for det!

Hvis du har svært ved at finde hjælp, er du meget velkommen til at ringe herind til BørneTelefonen på tlf. 116111. Så hjælper vi dig videre.

Husk på du har ret til at blive talt ortenligt til det har alle. Du har taget et modigt først skride ved at skrive til os så jeg tror du kan tage det næste og spørge om hjælp.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.