Brev
Er jeg for lille
Hej
jeg er en pige på 12 år og bliver snart 13
jeg hvil virkelig gerne have sex men hved ikke hvornår man må hvor gammel skal man være for at have sex
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Det er normalt at gøre sig tanker om sex og seksualitet i din alder, når man begynder at komme i puberteten.
Du spørger, hvor gammel man skal være for at have sex. Mon det er fordi, du har en kæreste, eller bare fordi du synes, det lyder spændende?
Måske har du hørt om den seksuelle lavalder, som er 15 år? Det betyder, at et en person over 15 år ikke må have sex med en under 15 år. Men to unge under 15 år må  godt må have sex med hinanden – hvis de begge føler sig parat til det og har lyst.
Det er meget forskelligt, hvor gammel man er, når man har sex første gang. Men de fleste er 16 år. Det er rigtig rart, at den første gang er sammen med én, man kender og er tryg ved. Mange kan nemlig være rigtig nervøs og usikker den første gang.
Det er også vigtigt at mærke efter, om man selv er parat, inden man har sex første gang. Der kan være forskel på, om man har lyst, og om man så også er parat. Det at tænke og fantasere om sex betyder nemlig ikke nødvendigvis, at man også har lyst til at prøve det rigtigt.
Hvis du har lyst til at læse mere, er den her side måske interessant for dig: http://privatsnak.dk/13-15/hvad-spoerger-andre-om/hvornaar-har-man-sex-foerste-gang/.
Jeg håber, at det var svar på dit spørgsmål.
Mange hilsner
BørneTelefonen