Brev
Er det normalt
Hej
jeg er en dreng på 11 år.
Jeg er ikke i puberteten ende men nogle gange når jeg skal sove så bliver min du ved stiv og så begynder jeg på en måde at onanere
ved godt der ikke kommer noget ud, men jeg ville lige spørger om det var normalt
Dreng, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 11 år,
Tak for dit brev og tak fordi du spørger om det er normalt, det du mærker.
Det er helt normalt det du mærker med, at den bliver stiv. Det er også helt normalt, at du er nysgerrig og får lyst til at røre ved dig selv, fx ved at øve dig i at onanere.
Det med at den bliver stiv, gætter jeg på, at du også vil opleve sker flere gange om dagen jo mere du kommer i puberteten. Det er også helt normalt, at det sker og det kan være meget svært selv at styre, hvornår den må blive stiv.
Når du kommer i puberteten kommer der mange mandlige hormoner ud i din krop, som gør at du udvikler dig fra barn til ung. De hormorner betyder, at du reagerer på andre måder end du plejer. Det kan fx være, at du synes at piger er søde, ikke kun som venner men også som kærester. Nogen gange sker det, at den bliver stiv, bare ved at kigge eller tænke på en man er vild med eller synes er sød...måske kender du også til det?
Man kan sige, at du er på vej ind i puberteten og der kommer til at ske rigtig mange ting med din krop og den måde, du tænker om mange ting. Det er helt normalt og flot, at du lægger mærke til, at der sker noget anderledes med dig.
Det er fint, at du har mod på at skrive med os, om det. Der er nemlig rigtig mange drenge, som har det ligesom dig og tænker på, om det er normalt.
Jeg håber, at du er blevet mere rolig, når du ved, at det er helt normalt.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen