Brev
Der er noget galt
Har fornyelig haft mange høre Hallucinationer og nogen tænker der er noget galt vil ik sige det til mine forældre fordi jeg er bange for hvordan de ville regere
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Hvor er det bare godt, at du skriver til BørneTelefonen om dine tanker.
Du skriver, at du hører hallucinationer. Det kan jeg godt forstå, at du bliver bekymret over og måske lidt bange. Har du fortalt nogle om det, som ikke er dine forældre? En god ven eller måske en lærer eller bedsteforælder?
Selvom de måske ikke helt kan forstå, hvordan du har det, betyder det ikke, at de ikke gerne vil lytte eller hjælpe dig. Det er godt at huske, at hvis man har det svært, så kan det hjælpe meget at fortælle nogle om det. Ens venner og familie vil tit gerne prøve at forstå én og hjælpe, hvis noget er svært.
Jeg tror, at du måske vil have stor gavn af at tale lidt med en professionel voksen, fx en læge eller psykolog. Og den hjælp kan dine forældre hjælpe dig med at få. Selvom du skriver, at du er bange for, hvordan de reagerer, så tror jeg gerne dine forældre vil vide, hvis du går og er bange og bekymret. Hvis du har det bedre med det, kan du også starte med at fortælle om tankerne til en anden voksen, fx din lærer – fx kan en af dine venner eller veninder hjælpe dig med det.
Hvis det er lidt svært at få startet snakken, kan du overveje at skrive dine tanker ned. Du har jo, allerede skrevet herind. Det er en rigtig god start. Det kunne jo fx være det, som du viste til dine forældre? Hvad tænker du mon om den idé? Du kan også spørge en af dine veninder, om hun måske vil hjælpe dig med at tale med en voksen?
Det vigtigste er, at du får den hjælp, som du har brug for, til at finde ud af, hvad de hallucinationer handler om.
Husk at du altid må skrive herind igen. Hvis du har mod på det, kan du også ringe ind til os, på tlf. nummer: 116 111. Her kan du snakke en voksen, som helt sikkert gerne vil lytte. Det er også anonymt og gratis.
De kærligste hilsner BørneTelefonen