Brev
Bryster vs træning?
Hej jeg er en pige på 10 år. Jeg har ét spørgsmål:
Hvis man begynder at træne og blive tyndere bliver ens bryster så mindre?
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 10 år
Træning er skønt. Det kan gøre én glad, give mere energi og gode oplevelser med venner. Grunden til at man træner kan være forskellig fra person til person. Nogle træner for at være sammen med deres venner, nogle for at få en sjov og hyggelig pause i hverdagen og andre for at blive bedre til en sport eller en helt fjerde grund.
Mange træner i dag for at få en bestemt krop. Det store fokus på kroppen gør, at mange får lyst til at se ud på en særlig måde. Sådan er der mange, der har det, men det er vigtigt at huske at træning skal være sjov, give energi og gode oplevelser.
Når du skriver træning, kan det betyde forskellige ting. Der er eksempelvis forskel på, om du mener styrketræning eller pulstræning. Som eksempel kan styrketræning være vægtløftning, og pulstræning være løb eller spinning. Jeg vil tro, at den træning du tænker på, er pulstræning?
Når man dyrker pulstræning såsom løb, vil man som du skriver, kunne blive tyndere. Man bliver tyndere fordi kroppen skal bruge energi, som den får fra de fedtdepoter, vi har i kroppen. Disse fedtdepoter findes mange steder på kroppen og også i og omkring brysterne. Af denne grund vil ens bryster godt kunne blive mindre, hvis man træner fedtforbrændende pulstræning. Men som regel skal der rigtig meget til - og det er ikke alle, der får mindre fedt på brysterne, når de træner.
Hvis du har flere spørgsmål, kunne det måske være en god ide at tale med en idrætslærer eller anden voksen, der har viden om krop og træning. Måske sundhedsplejersken på din skole. Hende må man gerne gå ind og få en snak med, selv om man ikke er indkaldt til en undersøgelse.
Du er selvfølgelig også meget velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen