Brev
Bryster
Hej Brevkassen,
Jeg er en pige på 17 år, og jeg er ikke glad for mine bryster. Jeg synes de er for små, og det er så generende for mig i min dagligdag. Jeg er pinlig over dem, og jeg føler mig somme tider mere som en dreng end en pige.
Jeg har brug for at vide:
Er der noget i min kost jeg kan ændre, for at de måske kan blive større? Jeg har på et tidspunkt læst på nettet, at mælk kan stimulere nogle af de kvindelige kønshormoner, såsom østrogen, der kan at sætte processen igang. Jeg har drukket mere mælk, tilføjet andre mejeriprodukter som f.eks ost, youghurt, A38 og smøreost til min kost på det seneste, og faktisk er det ikke engang løgn, når jeg siger, at jeg synes, det har hjulpet! -En smule i hvert fald.
De er blevet lidt større end de plejer at være. Jeg har fået det lidt bedre med dem, men jeg synes stadig de er for små. Ved én af jer rådgivere, om der er andre “midler” der kan sætte det igang/stimulere det? Nogle kapsler, piller eller lign? Hvor kan jeg få fat i dem?
Please, vær lige sød at svare og prioritere mit brev!! -Jeg har brug for hjælp 🙁
Mvh,
Den fortvivlede pige
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år,
Det er nogle gode spørgsmål, du har, og jeg ved, at mange piger går rundt med nogle af de samme tanker omkring  deres bryster. Jeg håber, mit svar hjælper dig.
Når du har set en forskel på dine bryster den seneste tid, er det garanteret fordi, de er vokset. Bryster vokser og ændrer sig nemlig hele livet igennem. Det betyder altså, at brysterne ikke stopper med at forandre sig, selvom man er kommet ud af puberteten. Ens bryster kan blive større, når man tager på og mindre, hvis man taber sig, og formen på brysterne kan også forandre sig over tid. Du er 17 år, og der er masser af mulighed for, at dine bryster stadig udvikler sig. Men det kræver nok lidt tålmodighed at vente på det, for der er desværre ikke nogle holdbare og sunde måder at hjælpe brysterne på vej på. De vokser og forandrer sig i kroppens helt eget tempo.
Det kan være rigtig svært at vænne sig til sin krop, eller til dele af sin krop, men hvis man øver sig på at fokusere på de ting, man faktisk godt kan lide eller synes er ok, kan man gradvist få det lidt bedre med sin krop. Til sidst begynder man måske endda at holde af den - med alle de unikke og særlige kendetegn, den har.
Der er mange, der er kede af dele ved deres krop, og du er absolut ikke den eneste, der gerne vil have større bryster - måske hjælper det også lidt at tænke på, at der er andre, der har det som en selv? Det kan være, at du har lyst til at snakke med en veninde om det? Nogle veninder kan være ret gode til at få en til at se sig selv i et andet lys. Måske kan du også hjælpe veninden med at se mere positivt på noget, hun ikke er så glad for? Det kan være rart at dele tanker på den måde, og selvom du måske selv ønsker dig nogle andre bryster lige nu, er der helt sikkert mange, der synes, at den form for bryster, du har, er den fineste.
Måske har du lagt mærke til din mors bryststørrelse eller andre kvinder i din familie? Ofte kommer ens bryster nemlig til at ligne de andre kvinders i ens familie. Måske har du mod på at snakke lidt med din mor om, hvordan hun har haft det med sine bryster - om hun nogensinde har ønsket dem anderledes, og hvordan hun så har det med brysterne i dag?
Ellers håber jeg, at du kan finde lidt tålmodighed - det fortjener du og din krop.
De aller bedste hilsner
BørneTelefonen