Brev
Brug af menstruationskop
Hej
Jeg er en pige på 16 år, jeg har haft menstruation siden jeg var 13.
Jeg startede med at bruge bind, men gik hurtigt over til tampon. Jeg har købt en menstruationskop, fordi jeg synes det er træls at man skal skifte bind/tampon 3-4 gange om dagen.
Jeg har prøvet at sætte den op en gang, for at prøve at se hvordan det er. Men jeg havde vildt svært ved at sætte den op, og det gjorde virkelig ondt. Det gjorde også virkelig ondt da jeg skulle have den ud.
Kan det have noget at gøre med, jeg er jomfru? Vil virkelig gerne have den til at fungere, hvad skal jeg gøre?
Hilsen hende der håber i kan hjælpe
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16
Jeg vil starte med at rose dig for at handle på, at du ikke synes om at bruge bind og tamponer. I stedet opsøger du alternativer som fx menstruationskoppen. Det er altså sejt, at du gør noget ved det. For ja, når man skal have menstruation i så mange årtier, kan man jo lige så godt finde den løsning, der passer en bedst.
Menstruationskoppen er en lille tragtformet “kop”, der er lavet af medicinsk silikone, som man folder og sætter op i skeden, så den kan opsamle menstruationsblodet. Så “tømmer” man den senest hver 12. time, men gerne hver 2.-4. time afhængigt af hvor meget man bløder.
Du skriver, at det gør virkelig ondt at sætte koppen op og tage den ud. Sådan skal det selvfølgelig ikke være. Jeg giver her nogle tips, du kan prøve for at få koppen til at fungere for dig:
1) For det første er det vigtigt, at man slapper af i underlivet, når man sætter koppen op eller tager den ud. Når musklerne i underlivet slapper af, gør det ofte mindre ondt. Du kan evt. sætte den op eller tage den ud lige efter, at du har tisset. Da er muskulaturen mest afslappet.
2) Der er desuden mange måder at folde koppen på. På YouTube ligger der videoer, hvor forhandlere viser, hvordan man kan folde koppen på forskellig måder. Alle kvinder er forskellige bygget, så du må prøve dig frem for at finde den foldning, der fungerer for dig. Det er også en god ide at gøre koppen våd først.
3) At det gør ondt, når du tager koppen ud skyldes nok, at der kan skabes et undertryk i koppen. Derfor kan du prøve at “punktere” undertrykket ved at trykke ind på den med en finger, eller klemme lidt på koppen i bunden.
4) Endelig kan det være, at koppen er for hård til dig. Det skyldes ofte, at koppen er for hård. Du har måske set, at man kan købe den i forskellige størrelser (lille og stor), men man kan faktisk også købe den i forskellig hårdhed. Hvis koppen er for hård for én, kan det netop gøre ondt at føre den op og tage den ud. Hvis hverken tip 1, 2 eller 3 virker for dig, kan det derfor være, at du skal prøve at købe en blødere kop. Prøv at undersøge det hos forhandlerne.
Jeg håber, at mine tips vil hjælpe dig, så du kan blive glad for koppen. Nogle piger og kvinder kan bedst lide at bruge bind eller tamponer. Men som kvinde menstruerer man cirka 500 gange i sit liv, så det er en god ide at finde ud af, hvad der fungerer bedst for en.
Kærlig hilsen BørneTelefonen