Brev
Bh’er
Hejsa, jeg har brugt bbh (børne bh) i over 2 år nu, så jeg tænkte at det var på tide at begynde at gå med en RIGTIG bh. (Der er en fra min klasse der bruger det)
så jeg begyndte at snakke med min mor. Så sagde hun at min omkreds under barmen var ikke bred nok og at jeg klarede det fint nok med det jeg havde. Jeg blev vildt irriteret og sagde at når jeg gik med de latterlige børne bh’er kunne jeg lige så godt gå uden fordi jeg følte at de ikke hjalp en skid!
Så nogle dage senere er jeg begyndt at søge på internettet om hvordan man finder sin bh størrelse. Så fandt jeg en hjemmeside hvor der stod hvordan jeg målte det og der var også et skema. Så efter jeg havde målt det fandt jeg ud af at jeg skulle bruge 70a.
Jeg har ikke fortalt min mor om det, fordi jeg ikke ved hvordan jeg skal fortælle det. Så det er derfor jeg håber i vil svare på mit svar! På forhånd tak 🙂
Kh R der søger hjælp!
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit fine brev. Første gang du nævnte dit ønske om en bh til din mor, reagerede hun ikke som du havde håbet og jeg kan godt forstå, at det gør det sværere at prøve at tale med hende om det igen.
Jeg kan læse af dit fine brev, at du har sat dig godt ind sagerne og omhyggeligt undersøgt mulighederne og dine behov. Det vil sige, at du har endnu bedre argumenter med dig, når du taler med din mor om det igen. For det synes jeg du skal, som du også selv hentyder til.
Det vigtige du skal er nok, at du nøje tænker over hvornår og hvordan du vil fortælle hende, at du stadig ønsker en rigtig bh. Du kan måske tænke over, at lave en aftale med hende, eller når I går en tur og begge slapper af, kunne du tage emnet op. Nogle gange er det sådan, at hvis man kommer til at tale om noget der er vigtigt for én, midt i at den der skal lytte er i gang med noget andet og tankerne er på, hvad der skal ske som det næste, så er hun ikke klar til at lytte ordentligt. Derfor er det vigtigt at måske at prøve at planlægge, hvornår du vil tale med din mor. Men også at sige til din mor, at du gerne vil vise hende noget som du har fundet ud af med bh'er.
Som du skriver så fint til sidst, at du ikke ved hvordan du skal tale med din mor. Jeg synes det allervigtigste er, at du siger så ærligt og lige så fint, som du har skrevet brevet til os, at du stadig ønsker dig en rigtig bh og at du har undersøgt, at der findes størrelser der vil passe dig. Der findes jo mange fine og søde bh'er, som passer til din alder. Måske du kunne starte med at spørge om, hun vil gå med ud og prøve nogen sammen med dig og så kan I/hun beslutte sig til den tid? Eller måske du simpelthen kunne vise hende dit brev, som du har sendt til os? Du kan jo også vise hende svaret, hvis du synes?
Jeg vil til sidst minde dig om, at du altid også er velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen og så måske øve dig i præcis, hvad du vil sige til din mor?
Jeg håber det lykkes for dig at få en fin snak med din mor.
Kærlig hilsen BørneTelefonen