Brev
BH !
Hej.
Jeg er en pige på 10 år. Jeg er ved at få bryster.
I idræt har vi meget styrketræning hvor vi skal ligge på maven. Uden ligge underlag! Og jeg er meget øm om mine bryster.
Skal lige siges at jeg ikke har bryster. Men har sådan nogle kugler under min bryster. Som er ømme. ( jeg er ved at få bryster )
tænkte på om man kunne købe en bh?
Alså ikke en med mega meget fyld i. Kan det dæmpe smerten lidt. Eller er hvad.
Hilsen den forvirrede pige!❤
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej og tak for dit brev.
Brysterne kan være meget ømme, når de er ved at udvikles, men jeg tror ikke, at en BH vil hjælpe så meget.
BH er til for at støtte brysterne, jo større bryster jo mere støtte i BH:en. Du skriver, at du ikke har fået dine bryster endnu, og at de er ved at komme. En BH vil derfor formentlig ikke hjælpe dig, heller ikke når du ligger på maven på gymnastikgulvet, og den vil nok være for stor for dig lige nu.
Hvad med dine veninder, har de samme problem? Og hvad har de gjort for at det ikke skal gøre så ondt? Du kunne måske prøve snakke med din mor? Hun kan måske huske, da hun selv begyndte at få bryster. Hun kan måske hjælpe dig med at snakke lidt med din lærer og høre, om I kunne ligge på måtter til styrketræningen i stedet.
Og så senere hen, når brysterne blevet lidt større, kunne dig og din mor gå ud og købe en BH til dig som passer.
VH BørneTelefonen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.