bange for sygdom

Jeg er bange for jeg har kræft i min testikel, jeg tør ikke sige det til mine forældre.

det er noget ved min højre testikel, men jeg har ikke smerter, og får normal udløsning undtagen mit sæd ikke er hvidt men mere klart.

Hjælp hurtigt!

Dreng, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng,

Tak for dit brev, hvori du fortæller at du har bemærket noget der er anderledes ved din højre testikel. Jeg synes det er utroligt godt gået at du er så opmærksom på din egen krop og reagerer når der er noget der ændrer sig. Jeg vil i mit svar prøve at hjælpe dig med hvordan du kan komme nærmere hvad denne forandring kan være.

Jeg ved fra andre unge, at tit når man bemærker noget der er anderledes ved ens krop, så søger man på nettet for at se om man kan finde et svar på hvad det kan være. Mon du også gjorde det? Grunden til jeg nævner det, er at det oftest er de mest alvorlige ting og sygdomme der kommer frem når man søger på nettet, og det er vigtigt at have dette i baghovedet for ikke at blive alt for bekymret. Kræft er heldigvis ekstremt sjælden når man er ung, og sandsynligheden for at du har det er derfor meget meget lille.

Hvad mon det er for en forandring du har bemærket? Du skriver det ikke gør ondt. Er det noget blødt og knudret eller noget hårdt? Er det noget der virker til at være en del af din testikel eller ligger det mere op ad testiklen? – og er din testikel vokset? Jeg ved at der ligger nogle snoede blodkar op af testiklen, som nogle gange kan hæve op, hvilket skulle være normalt. Jeg ved også at det er normalt at have klar sæd.

Selvom det formentlig ikke er alvorligt det du har bemærket, så ved jeg fra andre drenge i din alder, at de først bliver beroligede når de har været ved lægen. Hvordan mon du har det? Jeg synes at du skal sige det til din far eller mor hvis du er bekymret. Du behøver ikke sige andet end at du har bemærket noget der er anderledes ved din højre testikel og at du gerne vil undersøges hos din læge. Hvad tænker du om det? Noget andet du skal vide er at når man er over 15 år i Danmark må man gerne selv bestille tid hos lægen. Det du skal være opmærksom på er at så snart at lægen bestiller flere undersøgelser har han/hun pligt til at informere dine forældre om det.  Når man er bekymret for om man kan fejle noget alvorligt er det dog altid rarest at fortælle det til sine forældre så man ikke går rundt med disse følelser alene. Og husk så at lægen er vant til at tale med og undersøge unge mennesker, også deres kønsdele, og han/hun vil ikke synes det er mærkeligt. Det kan være rart at vide, hvis du føler dig lidt bekymret. Giver det mening det jeg skriver?

Jeg håber du kunne bruge mit svar og at du vil fortælle det til dine forældre, så de vil kunne hjælpe dig videre. Du skal også vide at du altid er velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver, eller skrive på chatten. Rådgiverne er vant til at snakke med unge om ting der kan være svære at snakke om.

Kærlig hilsen,

BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.