Brev
Har ikke fået mens?!
Hej BørneTelefonen.
Jeg er en pige på 13, men jeg bliver 14 om 2 måneder.
Jeg har ikke fået min mens endnu, men vitterligt alle fra min årgang har den? Jeg har ikke særlig “små” bryster mere, men stadig ikke særlig store. (Altså de fleste har større end mig, men jeg er også næsten et helt år yngre end de ældste piger fra min årgang)
Jeg ved godt det er normalt ikke at have sin mens når man er 13/14 år, og at den kan komme på meget forskellige tidspunkter, men jeg har haft udflåd i ret lang tid, og som sagt vokser mine bryster også, men jeg føler mig alene om ikke at have min mens. Jeg har gode venner og familie medlemmer jeg kan snakke med men alligevel synes jeg det er en mærkelig følelse ikke at have den når jeg er den alder jeg er, og jeg føler konstant af gennemsnits alderen bliver yngre og yngre, hjælpppp?!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige pige
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver herind til BørneTelefonen, når der er noget, der fylder hos dig.
Som du nævner i dit brev, er det meget forskelligt, hvornår man får sin første menstruation. Så selvom man i gennemsnit får den som 10-14-årig, kan nogle altså få den tidligere, mens andre får den senere. Begge dele er helt normalt.
Derfor tænker jeg bestemt også, at din menstruation nok skal komme, når din krop er helt klar til det. Dine beskrivelser af, at dine bryster stadig vokser, og at du har haft udflåd i ret lang tid, fortæller mig i hvert fald, at din krop er i fuld gang med at udvikle sig. Og her får jeg lyst til at indskyde, at det faktisk er helt naturligt at have udflåd i op til tre år, før man får sin første menstruation.
Du skriver også, at du føler dig ret alene om ikke at have fået menstruation endnu, og at du synes, det er en mærkelig følelse ikke at have fået den i din alder. Og selvom det som nævnt er helt normalt, så forstår jeg godt, at man kan føle sig lidt alene, hvis ens veninder har fået det. Dog skriver du, at de fleste fra din årgang, er et helt år ældre end dig, så det er bestemt værd at have med i tankerne.
Derfor kommer jeg til at tænke på, om du måske har en anden veninde tæt på eller en fra din familie, som heller ikke har fået sin menstruation endnu? Eller måske en, som har prøvet at have det på samme måde, som du har nu – altså hvor man kan føle sig lidt alene i ikke at have fået det endnu. Så kan det være, I kan få nogle gode snakke om det.
Derudover tænker jeg, at det måske kan være rart for dig at tale med sundhedsplejersken på din skole, hvis det fylder meget hos dig eller måske endda bekymrer dig.
Hvis du er interesseret i at læse mere om menstruation, kan du finde det på vores side Menstruation eller inde på Sexlinien, hvis du søger på “menstruation” i søgefeltet.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Ellers er du altid velkommen til at skrive herind igen eller ringe på 116 111.
Kærlige hilsner fra BørneTelefonen