Brev
Ang rygning – hæmmet vækst..
Hey
Jeg skriver da jeg er MEGET bekymret for min vækst.. Det skal selvfølgelig ikke være nogen hemmelighed at jeg har røget en 15-20 smøger dagligt de sidste 3 år. Iøvrigt har jeg også røget hash 2-3 gange dagligt i næsten 3 år. Jeg tænker en helt del på om jeg har hæmmet min vækst i forbindelse med alt det røg?
Jeg er 1.74 og vejer 55kg.. Dvs jeg kun har taget 6-7kg på i de 3 år jeg har røget og jeg er vokset omkring 4-5cm. Jeg har snakket med min læge om det. Hun påstår jeg kommer til at skyde i vejret, og tage mange kg på hvis jeg dropper smøgerne og begynder at spise ordentligt hvilket jeg selv syntes jeg gør.
Jeg ved dog ikke om det er værd at tro på det fis, da der jo så ikke ville være noget der hedder “hæmmet vækst” Jeg har det virkelig skidt med at jeg garanteret har hæmmet min vækst, min selv tillid er helt i bund.. Jeg tænker ikke på andet, jeg aner simpelthen ikke hvad jeg kan gøre nu…
Nu spørger jeg dig – Har jeg overhovedet en jordisk chance for at blive højere og større i det hele taget…? Min krop ligner fandme en 12 åriges… Jeg gider snart ikke mere..
Mine venner kommenterer altid jeg ikke vokser osv, de aner ikke hvor ondt det gør at høre haha.. Og de aner da vidst SLET ikke at jeg måske havde vokset, hvis jeg aldrig havde mødt dem, da det vel i bund og grund er deres skyld jeg begyndte at ryge hash og smøger.
Min far er 1.92 høj og min mor er 1.81.. Øhh når ja, min lillebror er 1.86 og vejer 69-70kg han er 15 et halvt. 🙁
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev. Det er godt du skriver, for jeg kan læse, at det går dig på, at du ikke vokser så hurtigt og så meget som du kunne ønske dig. Først vil jeg fortælle, at det er rigtig godt, at du har talt med din læge. Det må have krævet noget mod, at tale om det? Så det er stærkt gået.
Jeg kan godt forstå, du undrer dig over, at du endnu ikke er lige så høj som de andre i din familie – det er jo dem du allerbedst kan sammenligne dig med. Men du er er 16 år og stadig i fuld gang med at udvikle dig på flere måder, og din krop er stadig klar til at udvikle sig.
Jeg vil læne mig kraftigt op ad din læges ord, og stole på det lægen siger. Så mit bedste råd er, at give det en chance – det vil jo hjælpe dig, til at udvikle dig. For at se om det virker, det lægen fortæller, kræver det jo, at du trapper ned med røg, både cigaretter og hash, og gerne for helt at stoppe og så spise en kost som bakker op omkring væksten, også muskelvæksten. Tænk det lige igennem, hvad det ville betyde for dig, hvis du stopper med røg og lægger energien i at vækste i stedet? Du kan fx skrive fordele og ulemperne, ved et liv med røg og et uden røg… Mon, du er klar til at tage det valg, og give det en chance og lægge an til en vækstspurt?
Hvis du har mod på det, så kan du fx tale med din læge igen? Din læge kender jo til hvad det er du ønsker, og her få råd og vejledning til at stoppe med røgen, og få god kostvejledning – gerne en kostplan du kan følge, en som din læge anbefaler dig. Du kan også tale med lægen om, hvor hurtigt du kan forvente, at der sker noget. Sådan så I sammen laver en plan, der er realistisk og som kan lykkes.
Lægen vil nok også anbefale dig at træne, det kan være løb, styrketræning så musklerne vokser eller hvad der fanger dine interesser og mål. Det ville også være fint, hvis dine forældre bakker dig op i den proces? Det kan fx være i forhold til rygestop og kosten? Mon, det kan lade sig gøre?
Du skriver, at dine venner altid kommenterer din højde og griner. Jeg ved ikke om du har sagt til dem, at du er træt af at høre deres kommentarer? Måske er det ikke 'legalt' at sige sådan, at sige fra uden at blive grinet endnu mere ad i din vennekreds? Måske er stilen, at I ikke taler om det der er svært, at det er en vennekreds som samles om at ryge? Hvis du tænker, at det ikke er muligt at tale med dem, eller at du ikke lyst til det, så er du er altid velkommen til at ringe ind til os på BørneTelefonenpå 116 111 eller logge på UngeChatten, hvis du har brug for at tale med en rådgiver.
Bedste hilsner
BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.