Brev
Alle mine hår
Hej BB. Jeg går til håndbold og der er jeg Ældste af dem alle, jeg er rigtig ked af det, jeg har rigtig rigtig mange hår på min tisskone altså så mange så man slet ik kan se andet synes det er så pinligt og alle står også og kigger?
Hvad skal jeg gøre???
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år
Det kan være rigtig hårdt at være den, der er først udviklet - ligesom det også kan være hårdt at være senere udviklet end de andre. Du føler, at de andre kigger på dine hår, og det kan jeg godt forstå, hvis du bliver genert over. Man kan i det hele taget godt blive blufærdig og genert, når man skal gå i bad sammen med andre - sådan har vi det vist allesammen, og sådan tænker jeg faktisk også, at de andre piger har det. Så er det måske noget andet, de er generte over, men alle kan føle sig usikre og anderledes, når man står der helt nøgen, hvor alle kan se alt det, vi ellers kan gemme væk under tøjet. Det kan måske hjælpe lidt, hvis du minder dig selv om dette, når du skal i bad med de andre?
Jeg har talt med andre piger, der fik lov at bade alene, eller som fik lov at gå ud i bad lidt før alle andre, hvis de følte sig meget generte. Men det kommer selvfølgelig an på, om det kan lade sig gøre i det omklædningsrum, I bruger.
Måske kunne du tale lidt med din mor om, at du bliver ked af det, når I skal i bad til håndbold? Selv om det godt kan være lidt svært at tale om ting, der har med kroppens udvikling at gøre, så viser det sig tit, at det er en lettelse, når man får det sagt. Måske har din mor også haft det på samme måde, da hun var på din alder. Og hvis du kan få talt med hende, kan hun måske hjælpe med at tale med din håndboldtræner, hvis du og din mor synes, det kunne være en god ide?
Du må altså også gerne prøve at ringe til os på BørneTelefonen, hvis du lige vil prøve, hvordan det er at tale om det med en voksen. Herinde kender vi dig ikke, og det kan være en rigtig rar måde at øve sig i at sige nogle ting, der føles svære. Nummeret er 116 111 i hvert fald.
En stor krammer til dig fra BørneTelefonen