Brev
Alle ændre sig
Kære brevkasse
jeg er en dreng på 12 år og alle mine venner er gået i puberteten, men det er jeg ikke.
Så alle mine venner er begyndt på at tale om røv, sex og patter men jeg laver stadig det vi plejede at lave og tænker ikke på det.
Og jeg føler bare at de vokser fra mig og jeg har ligesom min storebror noget med meget nemmere at knytte mig til piger end drenge og jeg har det i forvejen meget svært ved at få nye venner.
Men det var egentlig det og jeg ved godt at det ikke var særlig meget men jeg har alligevel brug for hjælp
Kh dreng på 12
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 12 årig dreng
Det er meget forskelligt, hvornår man begynder at gå ind i puberteten, og hvornår man er klar til at tænke og tale om andre ting.
Der er mange lige som dig, der ikke er begyndt endnu, og mange som slet ikke tænker på piger eller sex. Mange 12 årige spiller fodbold med vennerne, leger fangeleg, spiller spil eller andre ting med deres venner.
I perioder vil du sikkert lige som nu opleve, at de andre er foran dig, og i andre perioder vil det være dig, som er foran de andre. For eksempel i forhold til at få kontakt til pigerne. Det er der mange drenge, der har rigtig svært ved - og det har du heldigvis let ved.
Måske kan du få øje på nogle andre, som har det lige som dig. Jeg er ret sikker på, at der er andre i din klasse, som også gerne vil lege, spille bold og hænge ud sammen.
Jeg tænker også, at dine venner sikkert ikke snakker om røv, sex og patter hele tiden? Ind imellem vil de sikkert gerne lave alle de ting, I plejer at lave sammen. Og måske er det helt fint med dem, at du siger til dem, at du ikke gider snakke om de ting, men at du gerne vil hænge ud som I plejer.
Du kan også tale med din lærer om det, måske kan I tage det op i klassen som en fælles snak om pubertet og udvikling. Du kan også tale med dine forældre om hvordan du har det, måske har de nogle ideer til, hvad du kan gøre.
Jeg ønsker det bedste for dig, hilsen Børnetelefonen