Brev
Afhængelig af porno og orgasmer
Hej brevkassen,
jeg er en pige på 13 år der er afhænglig af porno og orgasmer.
Jeg aner ikke hvorfor, men jeg har bare hele tiden lyst til at få en orgasme og at røre ved mig selv..
Det er fucking klamt og jeg vil gøre alt for at stoppe, men jeg er afhænglig,
jeg tør ikke fortælle det til nogle fordi det er pisse pinligt, og folk ville tænke at jeg er fucking ulækker…
Jeg tænker tit på at stoppe, men det holder kun 1 uge også kan jeg ikke lade vær med at gøre det igen- altså at røre og glide min finger på og ned ved min klitoris.
Plsss hjælp mig!!!
Hilsen pigen der er afhænglig..
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige
Aller først vil jeg sige, at der ikke er noget ulækkert i at røre ved sig selv. Det er meget naturligt, at du synes, det er lidt spændende at røre ved dig selv, nu hvor du er begyndt at komme i puberteten.
Du skriver selv, at du er afhængig og tit tænker på det. Jeg tror, der er rigtig mange, der ofte tænker på sex, de snakker bare ikke højt om det. Det med at røre sig selv og tænke på sex er lidt et tabu, samtidig med at de ting, der sker i porno, ofte kan være ret overdrevne.
Jeg har hørt fra rigtig mange piger, at de rører ved sig selv, så jeg synes ikke, der er noget ulækkert i det – det er jo bare en del af ens krop, man leger lidt med. Det er dog ikke alle, der er helt så åbne omkring onani, så det er nok bedst at gøre det et sted, hvor man er alene, så man ikke kommer til at genere nogen.
Måske kan du tænke på det på en ny måde, som fx at du bare gør noget der føles rart. Det kan være, at det kan hjælpe dig med at vende dine tanker fra, at det er noget negativt, til at det er helt ok at røre ved dig selv.
Hvis du gerne vil tage kontrollen over det, så det ikke fylder så meget hos dig, kan du prøve at tænke på, om der er tidspunkter, hvor du ikke tænker på det. Er lysten fx større, når du keder dig, end når du har det sjovt med kammeraterne..? Du kan også øve dig i at skubbe tankerne lidt væk ved at tænke på noget andet, så du selv begynder at styre, hvornår du giver dig selv lov til at tænke på at røre ved dig selv.
Kærlig Hilsen BørneTelefonen