Afhængelig af porno og orgasmer

Hej brevkassen,

jeg er en pige på 13 år der er afhænglig af porno og orgasmer.

Jeg aner ikke hvorfor, men jeg har bare hele tiden lyst til at få en orgasme og at røre ved mig selv..

Det er fucking klamt og jeg vil gøre alt for at stoppe, men jeg er afhænglig,

jeg tør ikke fortælle det til nogle fordi det er pisse pinligt, og folk ville tænke at jeg er fucking ulækker…

Jeg tænker tit på at stoppe, men det holder kun 1 uge også kan jeg ikke lade vær med at gøre det igen- altså at røre og glide min finger på og ned ved min klitoris.

Plsss hjælp mig!!!

Hilsen pigen der er afhænglig..

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige

Aller først vil jeg sige, at der ikke er noget ulækkert i at røre ved sig selv. Det er meget naturligt, at du synes, det er lidt spændende at røre ved dig selv, nu hvor du er begyndt at komme i puberteten.

Du skriver selv, at du er afhængig og tit tænker på det. Jeg tror, der er rigtig mange, der ofte tænker på sex, de snakker bare ikke højt om det. Det med at røre sig selv og tænke på sex er lidt et tabu, samtidig med at de ting, der sker i porno, ofte kan være ret overdrevne.

Jeg har hørt fra rigtig mange piger, at de rører ved sig selv, så jeg synes ikke, der er noget ulækkert i det – det er jo bare en del af ens krop, man leger lidt med. Det er dog ikke alle, der er helt så åbne omkring onani, så det er nok bedst at gøre det et sted, hvor man er alene, så man ikke kommer til at genere nogen.

Måske kan du tænke på det på en ny måde, som fx at du bare gør noget der føles rart. Det kan være, at det kan hjælpe dig med at vende dine tanker fra, at det er noget negativt, til at det er helt ok at røre ved dig selv.

Hvis du gerne vil tage kontrollen over det, så det ikke fylder så meget hos dig, kan du prøve at tænke på, om der er tidspunkter, hvor du ikke tænker på det. Er lysten fx større, når du keder dig, end når du har det sjovt med kammeraterne..? Du kan også øve dig i at skubbe tankerne lidt væk ved at tænke på noget andet, så du selv begynder at styre, hvornår du giver dig selv lov til at tænke på at røre ved dig selv.

Kærlig Hilsen BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?