Brev
sex
hej,
jeg er kun 13 men har sygt meget lyst til sex,
føler mig ret moden, og onanerer også ret meget, men jeg er bare en upopulær person,
men er det for tidligt at have sex som 13 årig vis man har lyst?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Tak, fordi du har skrevet til Børn Hjælper Børn. Ud fra det du har skrevet, tænker vi, at du kan få det bedste svar fra en voksen rådgiver, der ved mere om dine rettigheder og muligheder. Derfor får du her et personligt svar fra en voksen rådgiver på Brevkassen, som vi håber, du kan bruge.
Kære pige på 13 år
Tusind tak for dit brev herind til BørneTelefonens brevkasse. Jeg vil rigtig gerne svare dig på dit spørgsmål.
Først vil jeg fortælle, at det faktisk er helt normalt at man kan have lyst til sex som 13-årig. Det er også helt normalt at man onanerer meget og tænker på sex. Det er helt forskelligt hvornår folk har sex for første gang, og det er altså ikke unormalt eller “for tidligt” at have sex som 13-årig hvis man har lyst.
Den seksuelle lavalder
Måske har du hørt om den seksuelle lavalder? Den seksuelle lavalder er en bestemmelse, som vi har i loven her i Danmark om, hvor gammel du skal være, før andre må have sex med dig. Jeg indsætter lige et link til dig her, hvor du kan læse mere om reglerne. Alt i alt, så siger den seksuelle lavalder faktisk, at det IKKE er ulovligt hvis to jævnaldrende har sex med hinanden. Du må altså gerne have sex med en anden person, så længe i er nogenlunde samme alder. Det kan dog være ulovligt, hvis du har sex med en, der er 15 år eller ældre. Loven er nemlig først og fremmest lavet for at passe på børn i Danmark.
At føle sig tryg
Jeg synes, at det allervigtigste, du skal overveje, inden du har sex er, hvem du skal have sex med. Jeg tror, at det kunne være rart for dig, hvis det er en person, som du kender, og som du føler dig rigtig tryg ved at dele denne oplevelse sammen med. For nogle kan det nemlig være en rigtig stor oplevelse at have sex for første gang, og derfor kan det være rart at gøre det med en person, som man kender – på den måde kan man også nemmere tale sammen inden og snakke om, hvad man forventer, og om man han nogle grænser eller lyster, som man skal diskutere inden man går i gang. Du skriver i dit brev, at du onanerer meget – måske ved du derfor allerede lidt om, hvad du godt kan lide og hvad du ikke kan lide – der er nemlig mange forskellige måder at have sex på.
Det kan også være en god idé at tænke over, hvor du gerne vil have sex for første gang. Måske føler du dig allermest tryg på dit eget værelse i din egen seng og har lyst til at gøre det der?
Den første gang
Jeg indsætter også et link fra hjemmesiden Sexlinien til dig her, hvor du kan læse endnu mere om den første gang. Her står der også noget om, at det er vigtigt at bruge prævention (fx kondom), og at det er helt okay at være spændt eller lidt nervøs den første gang.
Jeg håber meget at du kunne bruge mit svar til noget. Ellers er du meget velkommen til at skrive ind til os igen eller til at ringe til BørneTelefonen på telefonnummer 116 111.
Kærlige hilsner fra
BørneTelefonen