Brev
Tissemand
Hejsa bb
Jeg har en meget mindre tissemand end alle mine andre klasse kamarater.
Når vi er til idret skal vi bade nøgne og jeg kan bare se ders er større end min.
Kan det have noget at gøre med jeg er omskåret? Eller jeg ornaner?
Er der nogen måde at gøre den større på ? Evt nogen piller?
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej Dreng
Hvor er det godt du skriver når du har spørgsmål. Her på BørneTelefonen hører vi tit fra børn og unge som har spørgsmål til kroppen og drenge spørger tit til størrelsen på deres tissemand, så du er bestem ikke alene i at tænke overe det.
Du skal vide at det slet ikke er unormalt at din tissemand er mindre end dine klassekammeraters. Når man kommer i puberteten så udviklere man sig i forskelligt tempo på forskellige måder.
Tissemænd er forskellige
Jeg får også bare lyst til at fortælle dig, at tissemænd kan være meget forskellige. Nogle ser mindre ud, men vokser meget og bliver lange når de er tændte. Andre ser store ud, men vokser ikke så meget, når de er tændte. Nogle drenge har en tissemand, der er lidt skæve, andres er helt lige.
Det med at, der er lidt variation, det er faktisk bare helt almindeligt. Præcis ligesom, at nogen får mange hår på kroppen eller en dybere stemme. Der vil altid være forskel på hvad folk har udviklet og nogle ting udvikler sig bare hurtigere hos visse mennesker.
Du er i udvikling
Der er ikke nogen “regel” for hvornår ens krop skal være ‘færdig’, og derfor kan der nå at ske mange ting helt naturligt, hvis du venter lidt.
Men det er altså bare sådan puberteten funger, men det er klart at man nemt kan komme til at sammenligne sig med andre. Ligesom du selvfølgelig lægger mærke til, at de andres er større lige nu.
Du er i starten af puberteten, og hos de fleste drenge har pikken først nået den fulde størrelse, når de er 17 år. Måske kan det give lidt ro til dig, at du derfor har masser tid endnu.
Hvem kan du tale med
Størrelsen på penis kan være noget man arver lidt fra sin familie. Selvom det måske føles lidt grænseoverskridende, kan det måske derfor hjælpe dig at tale med nogle af de mænd, der er i din familie.
Måske har de også oplevet nogle af de samme ting som du står i nu? Måske kan de fortælle dig lidt om, hvordan de selv har udviklet sig og hvornår.
Du kan også tale med din læge
Hvis du bliver ved med at være bekymrede kan du altid snakke med din læge om din bekymring. Han/Hun ved meget om kroppen og er vant til at snakke om den.
Du kan godt sige til din læge, at du helst bare gerne vil tale med ham/hende om det. Selvom lægen skal fortælle dine forældre, hvad konsultationen handler om, så kan din læge måske godt vælge at holde det privat.
Omskåret og onani
Du spørger også om det at du er omskåret eller onaner kan have en indflydelse på størrelsen til det kan jeg beroliget dig med at ingen af delene har noget som helst at gøre med hvor meget din tissemand vokser.
Der er mange rygter om onani, men jeg kan forsikre dig om, at det ikke gør din tissemand mindre uanset hvor tit du gør det. Selv om en omskåret tissemand ser anderledes ud end din klassekammeraters, så kan den blive lige så stor.
Hvordan får du den til at vokse
Til sidst spørger du om der er noget du selv kan gøre for at din tissemand vokser og det er der ikke. Den eneste mulighed er at vente. Måske vil den vokse helt af sig selv.
Jeg håber mit brev har kunne hjælp dig og berolige dig. Husk at din krop er lige som den skal være og udvikler sig i sit eget tempo.
Du er også meget velkommen til at skrive igen, eller til at ringe til BørneTelefonen på 116111.
Vi sidder klar til at lytte og det er 100 % anonymt og gratis.
Alt det bedste til dig fra os på BørneTelefonen.
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.