Brev
Pubertet pige 10 år
Hej jeg er en pige på 10 år.
Jeg har haft udflåd i 2 år og har lidt store bryster.
Nogle af de andre piger fra min klasse kigger på mig og især nå jeg er nøgen det er kun mig der har det sådan her og så en anden pige for klassen.
Jeg føler bare at det er alt for tidligt hvorfår. Min mor fik først udflåd da hun var 12! Og jeg fik udflåd da jeg var 8 og nu er jeg snart 11. Jeg føler mig også lidt udenfor i klassen begrund af puberteten.
En ad pigerne hiver mig også i mine brystvorter og siger uhhh store bryster og det er ikke rart fordi det gør ondt. Jeg har snakket om det med min mor hun går lidt og tænker men hver dag jeg kommer hjem efter skole spørger hun mig hvordan det er gået.
Kh pige 10 år
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej Pige
Hvor er det godt du skriver. Her på BørneTelefonen hører vi tit fra børn og unge, der har spørgsmål til kroppen og puberteten, så du er bestemt ikke alene.
Først vil jeg sige, at det er virkelig godt, at du har snakket med din mor om det her. Det er altid godt at have nogen at snakke med –  og en voksen som kan hjælpe. Jeg synes, du skal være helt ærlig overfor din mor, når hun spørger, hvordan det går.
Det kan være en god ide at fortælle om oplevelserne i skolen, så hun kan hjælp dig.
Jeg synes du skal vide, at det slet ikke er unormalt eller alt for tidligt, at du er start i puberteten. Det sker på forskellige tidspunkter fra person til person. Man kan ikke sammenligne sig med sine klassekammerater eller forældre, når det kommer til puberteten. Din krop udvikler sig på sin egen måde og i sit eget tempo.
Der vil altid være piger og drenge som er de første i puberteten. Nogen er måske slet ikke begyndt på puberteten. Og der vil altid være nogen, som har udviklet sig på andre måder. Det kan man ikke gøre noget ved.
Man kan let komme til at føle sig udenfor flokken, når man er en af de første eller en af de sidste, der begynder at udvikle sig.
Jeg synes også du skal vide, at du lige som alle andre børn og unge har ret til at bestemme over din krop og ret til privat liv. Det betyder, at selv om du bliver nødt til at være nøgen, når du bader sammen med dine klassekammerater, så er det faktisk ikke okay, at de kikker på dig på en måde, som gør dig utilpas.
Måske skal dine kammerater også lige vænne sig til, at det er god stil at holde øjnene for sig selv i omklædningen og badet. Dine klassekammerater må heller ikke røre din krop, uden at du giver lov –  specielt ikke private områder som din tissekone og bryst.
At en person fra skolen hiver i din brystvorter er slet ikke okay. Som du selv skriver, gør det ondt, men det overskrider også dine grænser på måder, der ikke er i orden.
Jeg synes du skal prøve at snakke med din mor igen, og så kan I måske sammen tage en snak med din lærer om de her oplevelser. Din lærer skal hjælp dig og der er mange måder, det kan gøres på.
Han/Hun kan tage en snak på klassen, så i alle sammen kan lære lidt mere om puberteten og kroppens udvikling,  og hvordan man opfører sig på en god måde i fx badet og omklædningen.
Han/Hun kan snakke med de piger, der rører ved dig og kikker på dig. Der er mange muligheder som jeg er sikker på I, kan finde sammen. Måske I også kan snakke med den anden pige som har samme problem?
Hvis du selv vil prøve at gøre noget, kan du overveje, om du vil snakke med de piger, som kikker på dig. Selv om det ikke er okay, det de gør, kan det være det hjælper at sige det højt til dem. Måske har de spørgsmål til, hvordan det er at starte i puberteten. Du skal selvfølgelig kun snakke med dem, hvis du har lyst – det her er ikke dit ansvar at svare på spørgsmål, du ikke har lyst til. Det er noget de voksne skal hjælp med.
Håber mit svar kan hjælp dig – husk på at din krop slet ikke er for tidligt på den, og at du har ret til at folk er ordentlige over for dig.
Hvis mine forslag ikke virker, eller det bliver for svært, så ring til os! Så kan vi hjælpe dig med at finde på en anden løsning. Vores nummer er 116111, og vi har altid åbent hele dagen og natten.
Bedste hilsner fra BørneTelefonen.