14 År 160cm høj

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år.

Når din læge siger, at du ikke er færdig med at vokse, så tænker jeg, at han har ret. Din læge er nok den person, der bedst kan vide det. Sundhedsplejersken på din skole ved også rigtig meget om kroppens udvikling igennem puberteten. Det kan være, at du også kan høre hende?

Hvis du er lidt utålmodig, kan jeg såmænd godt forstå dig. Det tror jeg, at der er mange, der kender til. Det er helt almindeligt. Vi gennemgår en kæmpe udvikling fysisk og psykisk igennem puberteten. Den udvikling har sit eget tempo fra person til person. Det vil sige, vi godt kan sammenligne os med andre - og det er helt almindeligt, at vi gør det - men hver person har sin egen udvikling med hensyn til tempo.

Du kan se på dine forældre, dine søskende, dine bedsteforældre. Mange af vores træk går igen ved flere i vores familie. Det kan være ansigtstræk, hårfarve, højde og drøjde. Det vil sige, at vi kan arve nogle bestemte fysiske ting blandt andet også højden.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar til at finde lidt mere tålmodighed med hensyn til din krops udvikling.

Du kan også overveje at gå mere på opdagelse i, hvad der sker med kroppen igennem puberteten i vores Brevkassse eller på Privatsnak.dk, som du finder her: http://privatsnak.dk/
Det er en rådgivning for børn og unge, som blandt andet handler om krop, pubertet og udvikling.

Jeg ønsker dig held og lykke!

Mange hilsner fra BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.