Brev
Jeg tror jeg er Gay
Hejsa børnetelefonen jeg er en 13 årig dreng som er usikker på sin sekualitet. Jeg ville spørge om hvad i syntes jeg skal gøre. Jeg har nogen forskellige spørgsmål som jeg gerne vil have besvaret. Nå jeg jeg masturberer ved jeg ikke om jeg kan lide pigerne i videoen ,eller drengene ? Jeg bliver hurtigere færdig når jeg ser mandens Penis. Jeg er bange for at jeg bliver mobbet og slået af mine klasse kammerater.
Jeg har overvejet at se bøsse porno men jeg er bange for at nogen finder ud af det. Vh en forvirret dreng.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej Dreng
Hvor er det godt du skriver her på BørneTelefonen hører vi tit fra børn og unge der har spørgsmål til deres seksualitet så du er bestemte ikke alene.
Jeg tager lige dine spørgsmål en ad gangen og giver dig et svar du forhåbentlig kan bruge.
Du skriver at du er i tvivle om det er pigerne eller drengene i videoer du kan lide når masturberer. Jeg kan jo selvfølgelig ikke fortælle dig, hvad du kan lide.
Men jeg vil som det første fortælle dig, at der ikke er noget galt i at være homoseksuel. Alle har ret til at være den de er. Det er kun dig, der kan vide hvad du er til, og jeg synes det er godt, du stiller spørgsmål til dig selv og tør være åben for at finde ud af mere.
Men jeg kan fortælle dig at det ikke behøver at værre enten piger eller drenge du kan lide. Måske har du hørt om biseksuelle? det er folk der kan lide både drenge og piger.
Jeg vil også gerne fortælle dig at det, at man kan finde en af samme køn attraktiv ikke behøver at betyde man er homoseksuelle. Selv om drenge ikke altid snakker om det så kan de fleste nok godt se vis en anden dreng er pæn/attraktiv.
Du skriver også at du bliver hurtigt færdig når du ser en mands penis. Her vil jeg fortælle dig  at der er helt normalt i din alder at udforske hvad man kan lide. Det er meget forskellig hvad man tænder på. Og det man kan lide i porno, behøver ikke være det samme som man gør en virkeligheden.
Du behøver faktisk ikke finde ud af din seksualitet lige nu. Du er stadig ung, og du har måske ikke haft så mange seksuelle erfaringer endnu. Mange mennesker oplever, at de kan være i tvivl, når de er unge. Og det hænger måske sammen med, at man ikke har prøvet så meget.
Måske skal du prøve at kysse med både en fyr og en pige for at mærke efter, hvad der føles rigtigt. Man kan altid ændre det, man ser sig som, med ny erfaring. Du får lige et link hvor du kan læse mere om køn og identitet her
I dit brev fortæller du også at du er bange for at blive mobbet og slået af dine klassekammerater. Det er slet ikke okay, at du skal gå med den slags bekymringer. Hvis det er den måde, det fungere på i din klasse, altså at man mobber og slår folk, så skal det stoppes.
Jeg synes, du skal overveje at snakke med en voksen om det. Måske din forældre eller din lærer. Din lærer skal sørge for at alle kan have det godt i klassen og skolen skal have en plan for hvad man gør, hvis nogen bliver mobbet.
Du behøver ikke fortælle at dine bekymringer kommer fra din tanker om at være homoseksuelle. Det er i princippet ligegyldigt, hvorfor du er bange for at blive mobbet. Men du kan jo overveje, om du vil snakke med en voksen om din seksualitet også?
Hvis det er svært at startet en samtal kan vores guide måske hjælp her.
Til sidt skriver du, at du overvejer at se bøsse porno, men er bange for at blive opdaget. Du skriver ikke hvem eller hvordan nogen skulle opdage det. Så jeg vil prøve komme med nogen genralle råd der måske kan hjælp.
For det først så er den porno man ser en privat sag, så det er ikke noget, man skal fortælle andre, hvis man ikke vil.
For de andet så har du ret til private liv på dine elektroniske apparater (computer, tablet, telefon osv.) så dine forældre, søskende eller venner må ikke tage dem og kigge søge historik igennem, ligesom de heller ikke må læse dine beskeder.  Hvis du gør brug af noget, der er tilgængelig for andre, så er det nok en ide at slette søge historik.
Jeg håber mit svar kan hjælp dig.
Huske på at det er helt normalt at udforske sig selv, når man er i din alder. Og selv om du ikke behøver at finde ud af det lige nu, så er der intet galt i, hvis du er homoseksuel. Du har ret til at være dig selv og ikke være bange for at snakke om det i skolen.
Du har vist meget mod ved at skrive til os, så jeg håber, du også vil snakke med en anden voksen om det her.
Ring endelig ind til os på BørneTelefonen, hvis du har brug for at tale mere om det vores rådgiver sidder klar på nr 116111.
Du kan også prøve Privatsnak. De er lidt lige som os bare med fokus på krop, pubertet, følelser, forelskelse, sex og prævention
Kærlig Hilsen BørneTelefonen