Brev
Jeg tisser i bukserne :/
Hej,
Jeg skriver fordi har et problem, et stort problem!
Jeg tisser i bukserne, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved det. Jeg har været igennem så meget medicin, og jeg har enda været indlagt 2 gange hvor jeg skulle opereres, og det syndes jeg heller ikke rigtig hjalp, og jeg har snart ikke mere håb tilbage!
Nogle der har en god ide?
Mvh. En 12 årig dreng.
Dreng, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12 årig dreng,
Jeg kan godt forstå, at det er irriterende, at du tisser i bukserne. Jeg kan også godt forstå, at du oplever det som et stort problem.
Jeg forestiller mig, at du har været hos lægen mange gange for at få løst problemet. Desværre har det ikke rigtig hjulpet endnu.
Jeg ville derfor meget gerne komme med et godt råd til dig. Men desværre kan jeg ikke. Det er nemlig vigtigt, at finde ud af hvorfor, du tisser i bukserne. Om det er forstoppelse, infektion i blæren eller noget andet. Og det er en læge, der skal finde ud af det.
Du skriver, at du har været igennem en masse medicin, og at du har været opereret to gange. Derfor tænker jeg, at du allerede får hjælp? Og mit råd til dig er derfor også, at du skal blive ved med at tale med lægerne.
Måske kan du også tale med dem om, hvor frustreret og ked af det, du er? De vil måske kunne sætte dig i kontakt med andre unge, der har det lige som dig. Du er nemlig ikke den eneste. Her i brevkassen har vi fået flere breve fra unge, der tisser i bukserne. Dem kan du læse her:
https://bornetelefonen.dk/brevkasse/jeg-tisser-i-bukserne/
https://bornetelefonen.dk/brevkasse/tisser-i-bukserne/
Jeg ved, at lægerne er rigtig dygtige til at finde hjælp til dem, der tisser i bukserne. På Næstved sygehus har man endda en decideret “blæreskole”. Her ved de altså rigtig meget om, hvad man kan gøre. Har du og dine forældre mon kontaktet dem?
Jeg kan godt forstå, hvis du er lidt skuffet over, at jeg ikke har et godt råd til, hvad du kan gøre. Jeg håber dog, at mit svar har givet dig mod på fortsat at søge behandling. Og at du, ved at læse om andre unge, der oplever noget lignende, ikke føler dig så alene.
Jeg ønsker i hvert fald med mit svar at give dig håb. For det er der. De danske læger er rigtig dygtige – og selvom de endnu ikke har kunnet hjælpe dig, så giver de nok ikke op, før de har fundet en god løsning til dig.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen.